Dreamliner nousi tyyppihyväksyntälennolle - ratkaisu lähellä

(päivittynyt) BOE272_takeoff_1Boeingin 787 Dreamliner on noussut koelennolle Everettin tehtailta Paine Fieldistä. Kyseessä on tyyppihyväksyntälento, jonka myötä Dreamlinerin akkuongelman uskotaan ratkenneen. Lentokielto ei kuitenkaan pääty ennen viranomaishyväksyntää vaikka tunnin ja 49 minuutin mittainen koelento sujui ongelmitta.

Dreamliner nousi perjantai-iltana Suomen aikaa Paine Fieldistä tunnuksella BOE272 reilun puolentoista tunnin mittaiselle koelennolle. Lento suoritetaan LOT:n väreissä olevalla MSN86-koneella. Yhdysvaltain länsirannikolla tapahtuvan koelennon päätteeksi Dreamliner laskeutuu takaisin Everettin tehtaille.

BOE272_certification_FLTVaikka koelento sujuisi jälleen ongelmitta ei ole vielä varmaa koska viranomaiset antavat mahdollisen lentoluvan konetyypille. Yhdysvaltain liikenneministeri Ray LaHoodin mukaan Boeingilla on kuitenkin hyvä suunnitelma Dreamlinerin akkuongelman ratkaisemiseksi.

Boeing esitteli akkuongelman ratkaisun maaliskuun puolivälissä: Boeing esitteli Dreamlinerin akkuparannukset


Koelento sujui ongelmitta

Boeingin tyyppihyväksyntäkoelento BOE272 lennettiin läpi ongelmitta. LOT:n väreissä oleva Dreamliner palasi takaisin Paine Fieldille tunnin ja 49 minuutin mittaisen lennon päätteeksi. MSN86 valmistusnumerolla kulkeva Dreamliner laskeutui kello 12.28 Tyynenmeren aikaa.

Koneessa oli 11 hengen miehistö ja kaksi FAA:n tarkkailijaa. Lennon aikana osoitettiin uudistetun akkujärjestelmän toimivuus normaaleissa ja epänormaaleissa tilanteissa.

Boeing käy läpi lennolla keräämänsä tiedon ja uskoo toimittavansa läpikäydyn materiaalin FAA:lle muutaman päivän sisällä. Toimituksen jälkeen yhtiö on valmis vastaamaan FAA:n kysymyksiin ja osoittamaan täyttävänsä kaikki sille asetetut vaatimukset.


Monta vaihetta edessä

Vaikka Boeing on jo lähettänyt Dreamlinereiden akkujärjestelmän modifikaatiota tekeviä ryhmiä jo Japaniin on edessä monta vaihetta ennen koneen palaamista taivaalle.

Dreamliner_akkuparannukset_1

Lentojen suorittamisen jälkeen tuloksen käydään läpi Yhdysvaltain ilmailuviranomaisella FAA:lla sekä ainakin Japanin viranomaisella CAB:llä. Tämän jälkeen korjausmenetelmä mahdollisesti hyväksytään ja viranomaiset päivittävät julkaisemansa lentokelpoisuusmääräyksen AD:n (Airworthiness Directive).

Lentoyhtiöt päättävät itse luvan antamisen jälkeen koska ne ovat valmiita aloittamaan Dreamliner operoinnin uudelleen. Useilla yhtiöillä on edessään mahdollisia kertauskoulutuksia koneiden ohjaamomiehistöille.


Lentokielto jatkuu

Yhdysvaltain onnettomuustutkintakeskus NTSB järjestää 23-24. huhtikuuta kuulemistilaisuuden Dreamlinerin akun suunnitelmista ja tyyppihyväksynnästä. Tutkijat eivät ole vielä löytäneet lopullista syytä JAL:n ja ANA:n koneille sattuneisiin akkupaloihin.

Boeing 787 Dreamliner on ollut lentokiellossa 16. tammikuuta lähtien. Kaikki 50 asiakkaille toimitettua koneyksilöä seisovat lentokentillä ympäri maailman. Boeingilla uskotaan kertyvän viikoittain noin 50 miljoonan dollarin laskua asiakkaiden kuluista.

Dreamliner_delay_3Useat asiakkaat kuten LOT ja Norwegian ovat joutuneet turvautumaan korvaaviin Airbus A330 ja A340 -leasingkoneisiin hoitaakseen lupaamansa lennot. Japanin suurin lentoyhtiö ANA on joutunut ottamaan käyttöön korvaavia 747-koneita.

Seuraa BOE272 lentoa FlightAware-palvelussa