Yhdysvaltain onnettomuustutkintaviranomainen NTSB arvioi saavansa Japan Airlinesin Boeing 787 Dreamlinerin akkupalon tutkimukset päätökseen maaliskuussa. Tapahtumat johtivat nopeasti julistettuun Dreamlinerin pitkään lentokieltoon. NTSB:n loppuraporttia odotetaan julkaistavaksi syksyllä 2014. Japan Airlinesin uunituoreen Boeing 787 Dreamlinerin (JA829J) litium akku syttyi tuleen 7. tammikuuta 2013 Yhdysvalloissa Bostonin Loganin lentokentällä. Seuraavalla viikolla, 16. tammikuuta ANA:n Dreamliner teki akkuongelmien takia hätälaskun Japanin Takamatsun lentokentälle. Yhdysvaltain ilmailuviranomainen määräsi 787-koneet lentokieltoon 17. tammikuuta, joka purettiin vasta kolme kuukautta myöhemmin huhtikuun lopussa 2013. Onnettomuustutkijat ovat työskennelleet tutkinnan aikana Yhdysvaltojen lisäksi, Japanissa, Ranskassa ja Taiwanissa. Tutkinnan edetessä viranomainen on toiminut läheisessä yhteistyössä lentokonevalmistaja Boeingin, ilmailuviranomaisen FAA:n, Japanin onnettomuustutkijoiden ja Ranskan onnettomuustutkinnan BEA:n kanssa. Mukana on ollut myös teknisiä asiantuntijoita Japanista ja Ranskasta. Tutkimusten aikana on tehty laajoja selvityksiä FAA:n, Boeingin, Thalesin sekä akkuvalmistaja GS Yuasan menetelmistä ja vastuista. Loppuraportin julkaisupäivämäärä tutkimustuloksineen kerrotaan myöhempänä ajankohtana. NTSB:n lausunnon mukaan raportti sisältää todennäköisen syyn akkupaloon. Julkistettuihin tutkimusmateriaaleihin voi tutustua NTSB:n sivustolla.
|
|||