Halpalentoyhtiö easyJet suunnittelee ottavansa käyttöönsä uutta teknologiaa. Yksi uusista ratkaisuista on RPAS-laitteella tehtävä lentokoneen tarkastus. Ensimmäiset kokeet ovat jo takana ja käyttöönottoa suunnitellaan 12 kuukauden sisällä. easyJet julkisti Milanon tapahtumassaan suorittaneensa koneen tarkistuksen onnistuneesti RPAS-laitteella (Remotely Piloted Aircraft Systems). Kokeiden mukaan ennalta ohjelmoitu kamerakopteri kykenee vähentämään tarvittavaa maassaoloaikaa esimerkiksi salaman iskun jälkien selvittelyssä manuaaliseen tarkastukseen verrattuna. Yhtiö suunnitteleekin kauko-ohjattavien miehittämättömien ilma-alusten käyttöönottoa Euroopan hubeissaan 12 kuukauden sisällä. Halpayhtiö suunnittelee myös ottavansä käyttöön 3D-tulostustekniikkaa. Edessä on koekäyttöjakso, jonka aikana esimerkiksi matkustamon käsinojien osia suunnitellaan korvattavaksi 3D-tulostetuilla osilla. Vastaavia on käytössä mm. yhtiön tilaamissa uusissa LEAP-moottoreissa. Kolmantena suurempana innovaationa se kehittää yhdessä Airbusin kanssa järjestelmää, joka tuottaisi lentokoneesta tietoa suoraan ACARS-järjestelmän kautta huoltotoiminnan tarpeisiin. Tarkoituksena on vähentää teknisiä ongelmia ja kyetä puuttumaan niihin entistä aiemmin. Nykyisellään yhtiö on onnistunut vähentämään viiveitä 10 lennolla tuhannesta jo kuuteen viivästyneeseen lentoon tuhannesta viimeisein viiden vuoden aikana.
|
|||