Ensimmäisen Airbus A320neo -matkustajakoneen kokoonpano on lopullisesti valmis. Tänään kone hinattiin ulos maalaushallista. Uusilla moottoreilla ja sharklet-siivenkärkievillä varustettu A320neo päivittää 1987 ensilentonsa tehneen konetyypin jatkamaan sen menestystarinaa myös tulevaisuudessa. Ensimmäisenä valmistunut A320neo (new engine option) on runkonumero MSN6101 (koelentorekisteri F-WNEO). Nyt maalauksen jälkeen konetta ryhdytään valmistelemaan ensilennolle, joka suunnitelmien mukaan tapahtuu syyskuussa 2015. Koelento-ohjelma käynnistyy heti ensilennosta alkaen. Lentoyhtiökäyttöön uusi taloudellisempi tyyppi pääsee vuoden 2015 viimeisellä neljänneksellä. Airbusin mukaan A320neo-koneen uudet Pratt & Whitney PurePower PW1100G-JM -moottorit (kuvassa, klikkaa suuremmaksi) ja aerodynamiikan parannukset leikkaavat polttoaineenkulutusta 15 prosentilla verrattuna aiempaan versioon. Tämä tarkoittaa 3600 hiilidioksiditonnin päästövähennystä vuodessa per uusi kone. Ensivaiheessa neo-koneisiin tarjolla olevan PW1100G-JM-moottorin ohella myöhemmin valikoimaan tulee myös CFM Internationalin LEAP-1A. Uusien moottoreiden puhaltimien halkaisija on 2,05 metriä eli suurempi kuin useimpien liikesuihkukoneiden matkustamon läpimitta. A320neo on osoittautunut menestykseksi jo ennen ensilentoaan. Tuotantopäätös tehtiin vuonna 2010 ja sen jälkeen Airbus on saanut lähes 2700 tilausta A320neo-koneperheen tyypeistä (A319neo, A320neo ja A321neo). Se merkitsee 60 prosentin markkinaosuutta kokoluokassa. Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja:
|
|||