Ensimmäisenä valmistunut A320neo (new engine option) on runkonumero MSN6101 (koelentorekisteri F-WNEO). Nyt maalauksen jälkeen konetta ryhdytään valmistelemaan ensilennolle, joka suunnitelmien mukaan tapahtuu syyskuussa 2015.
Airbusin mukaan A320neo-koneen uudet Pratt & Whitney PurePower PW1100G-JM -moottorit (kuvassa, klikkaa suuremmaksi) ja aerodynamiikan parannukset leikkaavat polttoaineenkulutusta 15 prosentilla verrattuna aiempaan versioon. Tämä tarkoittaa 3600 hiilidioksiditonnin päästövähennystä vuodessa per uusi kone. Ensivaiheessa neo-koneisiin tarjolla olevan PW1100G-JM-moottorin ohella myöhemmin valikoimaan tulee myös CFM Internationalin LEAP-1A. Uusien moottoreiden puhaltimien halkaisija on 2,05 metriä eli suurempi kuin useimpien liikesuihkukoneiden matkustamon läpimitta.
Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja:
|
|||