Boeing ja Air New Zealand juhlistivat ensimmäisen suuremman Boeing 787-9 Dreamlinerin toimitusta. 787-9 kuljettaa enemmän matkustajia ja rahtia myös entistä pidemmälle polttoainetaloudellisesti. Kaikkiaan Uuden-Seelannin lippulaivayhtiö vastaanottaa kymmenen 9-mallin Dreamlineria. Ensimmäisen 787-9 -koneen luovutusseremonia oli kokosi Boeingin Everettin tehtaille noin tuhat Boeingin työntekijää ja edustajaa. "Olemme ylpeitä ollessamme 787-9:n avausasiakkaita", sanoi Air New Zealandin talousjohtaja Rob McDonald. "Uskomme koneen mullistavan pelikentän Uudessa-Seelannissa uudella polttoainetaloudellisuudellaan sekä matkustusmukavuudellaan. Odotamme innolla matkustajien omakohtaisia kokemuksia". "Air New Zealand oli meille täydellinen kumppani 787-9-koneen kehittämisessä tuoden mukanaan innovatiivisen hengen ja erityislaatuiset operaatiovaatimukset maantieteellisen sijaintinsa kannalta. 787-9 yhdistettynä Air New Zealandin lennonaikaiseen palveluun nostaa yhtiön kilpailijoidensa ohitse lentokokemuksen suhteen", sanoi Boeingin liikennekoneyksikön myynnin ja markkinoinnin apulaisjohtaja John Wojick. Air New Zealandin Rolls-Royce -moottoroitu 787-9 on osa yhtiön laivastouudistusta. Uusi kone on maalattu mustiin erikoisväreihin. Yhtiö esitteli kesäkuussa 2013 uuden graafisen mustavalkoisen värityskaavion, jossa keskeistä osaa näyttelee maan tunnuskasvi saniainen. Uudesta liverystä on kaksi versiota. Useimmat koneet saavat version, jossa on valkoinen etuosa Air New Zealand aikoo aloittaa lennot konetyypillä reitillä Aucklandista Perthiin lokakuussa 2014 sekä Tokioon ja Shanghaihin marraskuussa 2014. Ensimmäistä 787-8-konetta 6,07 metriä pidempi 787-9 kuljettaa tyypillisesti 40 matkustajaa aiempaa versiota enemmän. Suurin lentoonlähtöpaino nousee noin 10 prosenttia ja lentomatka pitenee neljä prosenttia. Kaikkiaan 26 asiakasta on tilannut yhteensä 409 suurempaa 787-9 Dreamlineria. Määrä on noin 40 prosenttia kaikista Dreamliner-tilauksista. Lue myös:
|
|||