Eurofighter Typhoonin MBDA Brimstone-ohjusten heinäkuussa aloitetut laukausukokeet on saatu päätökseen. Viimeiset koelaukaisut suoritettiin BAE Systemsin Wartonin tukikohdasta Lancashiressa. Kyseessä on osa Kuninkaallisten ilmavoimien ohjelmaa, jolla varmistetaan, että Typhoon pysyy hävittäjäteknologian kehityksen kärjessä. Brimstone tuo Typhooniin vähän sivullisia vahinkoja aiheuttavan, ilmasta maahan tarkoitettuihin iskuihin suunnatun aseen. Se parantaa entisestään hävittäjän monitoimiominaisuuksia. "Tämän vaiheen saattaminen loppuun on osoitus henkilöstömme ammattitaidosta ja omistautuneisuudesta sekä yhteistyökumppaneidemme sitoutumisesta kehitystyöhön. Brimstone lisää iskujen tarkkuutta ja vähentää sivullisia uhreja", kommentoi Eurofighterin suorituskyvyn päivityksistä vastaava johtaja Andy Flynn. "Ennen kaikkea se varmistaa, että Typhoon pystyy vastaamaan tulevaisuuden uhkiin vielä vuosikymmentenkin kuluttua”, jatkaa Flynn. Brimstone on osa Eurofighterin Phase 3 Enhancement (P3E) -päivitysohjelmaa, jonka puitteissa päivitetään myös ohjusjärjestelmää sekä sensoreita. P3E on Centurion-projektin viimeinen osa, joka tähtää Tornado GR4-koneiden suorituskyvyn siirtämiseen Eurofighter Typhooniin Britannian kuninkaallisissa ilmavoimissa (RAF). P3E-ohjelmistopäivitys tuo Eurofighteriin erityisesti pitkän kantaman ja täsmäaseiden tuomaa vaikutuskykyä. Brimstone dual-mode -ohjus ohjautuu itsenäisesti maaliinsa joko millimetrialueen tutkan tai laserhakupään avulla. Ohjus painaa noin 48 kiloa ja sen kantomatka on nopeasta kiinteäsiipisestä ilma-aluksesta laukaistuna yli 20 kilometriä. Käynnissä on edelleen myös Phase 2 Enhancement (P2E) -suosituskykypaketin operatiivinen evaluointi. Se pitää sisällään mm. Storm Shadow -risteilyohjuksen ja pitkän kantaman (Beyond Visual Range) Meteor -ilmataisteluohjuksen vaikutuskyvyn. Koelentoja on lentänyt RAF:n Coningsbyn tukikohdassa toimiva 41(R) -koelentolaivue. Ensimmäinen Brimstonen koelaukaisu Typhoonista tehtiin heinäkuussa 2017 Iso-Britannian IPA (Instrumented Production Aircraft) 6 -koneella. Kyseessä on tuotantoversion hävittäjä, joka on varustettu mittavalla määrällä telemetriasensoreita koelentojen ja järjestelmäkehityksen tarpeisiin. Heinäkuun jälkeen on suoritettu kaikkiaan yhteensä yhdeksän laukaisua. Operaation tukena toimivat Iso-Britannian Puolustusministeriö, MBDA, QinetiQ, Eurofighter-yhtiö sekä Eurofighter-kumppaniyhtiöt Airbus ja Leonardo. Kokeiden tavoitteena oli tuoda aseet operatiiviiseen käyttöön, ja ne kattoivat joukon erilaisia skenaarioita. Koelaukaisuohelmassa käytettiin erilaisia lentokorkeuksia, nopeuksia, G-voimia sekä erilaisia laukaisukulmia. Yhdeksästä laukaisusta kerätyn datan avulla tehtiin lisäksi analyysia ja mallinnettiin aseen toimintakykyä. Lisäkoelennot aloitetaan alkuvuodesta 2018, jonka jälkeen Kuninkaalliset ilmavoimat suorittavat operatiivisen arvioinnin kesällä 2018. Eurofighter Typhoon on ehdolla myös Suomen HX-hankkeessa, jolla korvataan Ilmavoimien McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjät. MBDA integroi Brimstone-ohjusta Eurofighterin lisäksi myös General Atomicsin miehittämättömään MQ-9 Reaper -lennokkiin. Lue myös:
|
|||