eVTOL-ilmataksit aloittavat operaatiot USAF:n Edwardsin lentotukikohdassa vuonna 2024

Joby_USAFJoby Aviation toimittaa Yhdysvaltain ilmavoimille USAF:lle kehittämiään eVTOL-ilma-aluksia (electric vertical take-off and landing) osana 131 miljoonan dollarin arvoista sopimustaan Yhdysvaltain puolustusministeriön kanssa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun ilmatakseja sijoitetaan Yhdysvaltain sotilastukikohtaan.

eVTOL-ilma-aluksia kehittävä Joby Aviation on saanut jo kolmannen jatkosopimuksen Agility Prime -hankkeessa Yhdysvaltain ilmavoimilta koskien kehittämäänsä ilmataksi-ratkaisua. Sopimukseen kirjattiin 55 miljoonan dollarin laajennus ja nyt sopimuksen kokonaisarvo on 131 miljoonaa dollaria.

Joby_airtaxi_maassaJoby Aviation toimittaa ilmavoimille jopa yhdeksän viisipaikkaista Joby eVTOL -ilma-alusta. Ensimmäiset kaksi eVTOL-ilma-alusta toimitetaan Kaliforniaan USAF:n Edwardsin lentotukikohtaan alkuvuodesta 2024. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun ilmatakseja sijoitetaan Yhdysvaltain sotilastukikohtaan. Jobyn ilmatakseilla on määrä selvittää niiden potentiaalia tavaran ja ihmisten kuljettamisessa.

Yhdysvaltain ilmavoimien lentäjät ovat jo lentäneet ensimmäisiä lentoja Jobyn eVTOL:lla Jobyn tehtailla Kalifornian Marinassa. Näitä lentoja ohjattiin kuitenkin maa-asemalta. Lentoja seurasi luokkaopetus sekä simulaattorikoulutus.

Edwardsin lentotukikohta on Yhdysvaltain ilmavoimien toiseksi suurin tukikohta, joka tunnetaan lisäksi monista historiallisista ilmailusaavutuksista. Sellaisia ovat mm. Chuck Yeagerin Bell X-1 -koneella suoritettu ylisooninen lento 14. lokakuuta 1947 ja X-15 -koekoneen lennoista neljän, viiden ja kuuden Machin nopeudella sekä ensimmäisestä avaruussukkulan laskeutumisesta maan kiertoradalta.

"Olemme ylpeitä saadessamme jatkaa perinteitämme kehittyvän ilmailuteknologian käyttöönotossa, kun meistä tulee ensimmäinen tukikohta sähköisten ilmataksien käytössä. Tämä mahdollisuus antaa meille ensikäden kokemuksia Jobyn mullistavasta ilma-aluksesta, kun valmistaudumme kokeilemaan uuden sukupolven ilmailuratkaisuja", sanoi kehittyvien teknologioiden käyttöönotosta vastaava USAF:n everstiluutnantti Adam Brooks.

Seuraavissa vaiheissa Yhdysvaltain ilmavoimien lentäjiä koulutetaan Jobyn eVTOL-ilma-aluksien operointiin.

Yhdysvaltain ilmavoimien lisäksi Joby tekee yhteistyötä myös NASA:n kanssa ja on ilmoittanut aiemmin tuovansa ilmataksipalvelun Japaniin sekä Etelä-Koreaan. 

Joby_tuotantoJoby Aviation aloitti helmikuussa 2023 ensimmäisen tuotantoversion sähkömoottoroidun eVTOL -ilma-aluksen kokonpanotyöt. Tämän eVTOL-version myötä tavoitteena on saada FAA:n tyyppihyväksyntä. Joby Aviationin tavoitteena on aloittaa kaupalliset ilmataksioperaatiot vuoden 2025 aikana.

Jobyn ensimmäinen prototyyppi JAS4-1 (N541JA, Joby Aircraft S4, Generation 1, Aircraft 1) lensi jo vuonna 2017. Uudemman sukupolven koelentokone eli helmikuussa 2022 tuhoutunut JAS4-2 (N542AJ, Joby Aircraft S4, Generation 2, Aircraft 1) nousi ilmaan ensi kertaa vuonna 2019. Kolmas käyttöön otettu koelentokone on JAS4-2 (N542BJ, Joby Aircraft S4, Generation 2, Aircraft 2).

Joby_airtaxi_ilmassaJobyn eVTOL on ylätasoinen ilma-alus, jonka siivissä on neljä potkuria ja takarungossa vielä kaksi lisää. Kyseessä on ns. nollapäästöinen ilma-alus ja kykenee nimensä mukaisesti pystysuoriin lentoonlähtöihin ja laskeutumisiin.

Ilma-alus muuntuu matkalentoa varten lentokonemaiseksi, kun kaikki potkurit kääntyvät tarjoamaan työntövoimaa. Juuri kyseinen ns. transitiovaihe on operaatioissa kriittinen.

Ohjaamoavioniikkana Jobyn eVTOL-koekoneessa on ollut Garmin G3000-ratkaisu, joka kevyen rakenteensa ja SVS-järjestelmän (Synthetic Vision System) avulla tarjoaa lentäjälle kehittynyttä tilannetietoisuutta yhdessä suurten ohjaamoikkunoiden kanssa. Jobyn eVTOL-koneella voidaan kuljettaa yhden lentäjän miehistöllä neljä matkustajaa 240 kilometrin päähän jopa 320 kilometrin tuntinopeudella. MH

Lue myös: