EASA päätti adoptoida FAA:n EAD:n myös Eurooppaan vaikka lentoturvallisuusviraston mukaan mikään eurooppalaisyhtiö ei operoisi sellaisella lentokoneella, joka on EAD:n määrittämässä konfiguraatiossa. Tällä tarkoitetaan matkustamoversiota, jossa matkustamon keskiosan taaempi hätäuloskäynti on deaktivoitu ns. ovitulpalla. Kyseinen ratkaisu on mahdollisesti käytössä, jos koneessa on alle 189 matkustajapaikkaa. Suurempi matkustajamäärä tarvitsee lisähätäpoistumistien täyttääkseen evakuointimääräykset.
Turkish Airlines on kuitenkin keskeyttänyt lennot Boeing 737 MAX 9 -koneilla ja tarkastaa koneensa, sillä ne on varustettu tulpatulla ovelle. Turkki ei ole EASA:n jäsenvaltio vaan ns. EASA Pan-European Partner -kumppanimaa (PANEP). Kyseessä on siis EASA:n ulkopuolisten Euroopan maiden yhteisö, jonka kanssa EASA tekee yhteistyötä lentoturvallisuussääntöjen toimeenpanossa. EASA on yhteyksissä FAA:han ja seuraa tarkasti Alaska Airlinesin lento-onnettomuuden tutkintaa. Kaikkiaan Boeing 737 MAX 9 -operaattoreita on 11 ja niistä viiden lentoyhtiön koneissa on käytetty Alaska Airlinesin koneesta irronnutta ovitulppa-ratkaisua. Nämä operaattorit ovat Alaska Airlines, Aeromexico, Copa Airlines, Turkish Airlines ja United Airlines, jotka kaikki ovat siis jo aiemmin ilmoittaneet laittavansa koneensa tarkastuksiin. Päivitys 19.55: Listattu tarkastuksen piiriin kuuluvat viisi operaattoria. Lue myös:
|
|||