Lentoasemista ja lennonvarmistuksesta vastaava Finavia Oyj käynnistää laajan kehittämisohjelman, jonka tarkoituksena on säilyttää Suomen hyvät lentoyhteydet ja parantaa Helsinki-Vantaan kilpailukykyä kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa. Lentoasema valmistautuu palvelemaan 20 miljoonaa matkustajaa 2020-luvun alkupuolella. Vuosille 2014–2020 ajoittuva kehittämisohjelma kohdistuu pääasiassa lähtöselvitys- ja vaihtomatkustuskapasiteetin kasvattamiseen sekä liikennejärjestelyjen parantamiseen. Tavoitteena on varmistaa Helsinki-Vantaan vahva kilpailuasema Euroopan ja Aasian välisessä vaihtoliikenteessä. "Lentomatkustajat odottavat sujuvuutta, nopeita vaihtoaikoja, hyviä palveluja ja elämyksellisyyttä. Nämä tekijät ratkaisevat lentoaseman menestymisen kovassa kilpailussa, ja niihin meidän pitää panostaa. Joka kolmas lentomatkustaja valitsee lentoreittinsä vaihtolentoaseman perusteella", sanoo Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen. Finavia on aiemmilla investoinneillaan turvannut Helsinki-Vantaan tien merkittäväksi vaihtokentäksi Aasian ja Euroopan välisillä reiteillä sekä mahdollistanut lentoaseman kapasiteetin 15 miljoonaan matkustajaan. Lentoliikenteen kasvu on kuitenkin ruuhkauttamassa lentoaseman tulevina vuosina. "Ennusteiden mukaan Helsinki-Vantaalla on 20 miljoonaa matkustajaa 2020-luvun alkupuolella. Tämä tarkoittaa, että nykyiset tilat käyvät riittämättömiksi ja että Helsinki-Vantaan on kyettävä uusiutumaan ja kehittämään prosessejaan. Päälentoasemamme menestyminen johtavana vaihtokenttänä takaa suomalaisille kattavat lentoyhteydet myös tulevaisuudessa ja parantaa maamme kilpailukykyä merkittävästi", sanoo Savolainen. 900 miljoonan euron työt alkavat vuonna 2014 Helsinki-Vantaan kehittämisohjelma 2014–2020 on suuruudeltaan noin 900 miljoonaa euroa. Sen käynnistämisen mahdollistaa valtion 200 miljoonan euron pääomitus. Näin yhtiön omavaraisuusaste paranee ja mahdollisuudet ottaa velkaa lisääntyvät. Kehittämishankkeen työllisyysvaikutus on arviolta 14 000 henkilötyövuotta. Kun lentoaseman matkustajamäärä nousee 20 miljoonaan matkustajaan seuraavan kymmenen vuoden kuluessa, lentoasemalle syntyy lisäksi eri yrityksiin noin 5 000 pysyvää työpaikkaa. "Lentoaseman kehittämisessä kaiken lähtökohtana on se, että teemme uudistuksia matkustajien odotusten pohjalta. Kapasiteettia kasvatetaan aitoon lentoliikenteen kysyntään pohjautuen", toteaa Helsinki-Vantaan lentoaseman johtaja Ville Haapasaari Finaviasta. Kehittämisohjelma käynnistyy terminaali 2:sta lähtöselvitysaulan parannustöillä. Samaan aikaan käynnistetään tarkempi suunnittelutyö, jolloin tehdään lopulliset päätökset laajennustöiden kohdistamisesta. Kokonaan uuden infrastruktuurin rakentaminen käynnistyisi näillä näkymin vuonna 2015. Yhtenä vaihtoehtona Finavia tutkii mahdollisuutta rakentaa ns. satelliittiterminaali terminaali 2:n viereen. Yhtiö suunnittelee myös terminaali 2:n laajentamista nykyisten P1- ja P2-pysäköintitilojen alueelle. "Pääomitus kohdistetaan Helsinki-Vantaan kehittämiseen, jotta voimme palauttaa valtion sijoituksen takaisin liiketoimintamme tuotoilla. Samalla pystymme hoitamaan keskeisten verkostolentoasemien korjausvelkaa nykyistä enemmän", Savolainen sanoo. Kehittämisohjelman lisäksi Finavia toteuttaa Helsinki-Vantaalla, keskeisillä verkostolentoasemillaan sekä lennonvarmistuksessa noin sadan miljoonan euron arvoiset korjaus- ja ylläpitotyöt. Ne sisältävät muun muassa kiitoteiden päällystyksiä ja terminaalirakennusten ylläpitotöitä. Lue myös:
|
|||