Finavia kokeili autonomista aurauskalustoa Ivalon kiitotiellä - taustalla viisi suomalaisyritystä

Snowbot_1Finavia kokosi viisi suomalaista oman alansa asiantuntijayritystä yhteishankkeeseen kehittämään uusia ratkaisuja pohjoisten  lentoasemien kiitoteiden talvikunnossapitoon. Ensimmäiset autonomisen aurauskaluston koeajot suoritettiin Ivalossa päättyneellä talvikaudella.


Viisi suomalaisyritystä, Valtra, Nokian Renkaat, Vammas (Fortbrand), Neste ja Finavia, ottivat vastaan haasteen, jonka tavoitteena oli luoda uusi konsepti lumen auraamisen optimoimiseksi.

"Lentoasemayhtiönä meidän on pystyttävä luomaan Suomen kiitoteille kesäkelit myös keskelle talvea. Vastataksemme haasteeseen etsimme jatkuvasti uusia ratkaisuja tukemaan maailmanluokan snowhowosaamistamme", kertoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.

Snowbot_2"Ainutlaatuiseen yhteistyöhön kutsuttiin suomalaisia omien alojensa huippuasiantuntijoita, jotka tuntevat pohjoiset sääolosuhteet. Yhdessä valjastimme talvikunnossapidon tarpeisiin uusinta teknologiaa sekä tuotteita, joiden avulla kiitotiet voidaan tulevaisuudessa puhdistaa autonomisesti sekä turvallisesti, ympäristöystävällisesti ja taloudellisesti mihin kellonaikaan vain", jatkaa Hansson.

Yhteistyössä kehitetty Runway Snowbot yhdistää snowhow-osaamisen ja uusimmat tekniset ratkaisut.

Ivalon_terminaali_1Konseptissa kiitoteiden optimoidut aurauskuviot ohjelmoidaan miehittämättömään, autonomiseen ja vähähiilistä biopolttoainetta käyttävään erikoistraktoriin, joka vetää tehokasta lumenaurauslaitteistoa ja jonka ajo-ominaisuudet varmistetaan ensiluokkaisilla renkailla.

Runway Snowbot -testi järjestettiin Euroopan unionin pohjoisimmalla lentoasemalla Ivalossa talvella 2018–2019. Aurauspilotti sujui kaikkien osallistuneiden yritysten näkökulmasta hyvin.

Runway Snowbot -projekti osoittaa, miten kiitoteiden auraaminen voidaan tulevaisuudessa toteuttaa.