Finavian näkemyksen mukaan Suomen lentoliikenteen kehitys on ollut 2000-luvulla voimakkaan kaksijakoista. Kansainvälinen liikenne on kasvattanut vauhdilla matkustajamääriä, kun taas kotimaanliikenteessä matkustajamäärät ovat hiljakseltaan alentuneet. Kotimaanliikenteen supistumisen taustalla on kysynnän vähäisyys, arvioi Finavia. Suomessa monilla alueilla talouden hiipuminen, muuttotappio ja muiden liikennemuotojen parantunut houkuttelevuus ovat vieneet matkustajia lentokoneista. Lentoasemien palveluiden saatavuuden ei katsota ratkaisevan sitä, minne Suomessa tulevaisuudessa pääsee lentokoneella ja minne ei. Sen ratkaisevat kysyntä ja tarjonta: sekä matkustajien halu lentää että lentoyhtiöiden kyky tuottaa kannattavia yhteyksiä. Suomen lentoasemien hintataso on kansanvälisesti erittäin kilpailukykyinen ja Finavia kehittää ja tehostaa toimintaansa jatkuvasti. Kilpailukykyinen hintataso ja kysynnän mukainen palvelutaso voidaan jatkossakin turvata. Lentoasemilla on myös tarjota kapasiteettia yhtiöille. Lisäksi Finavia tekee yhdessä eri alueiden kanssa töitä sen eteen, että lentoyhtiöt löytäisivät Suomen lentoasemat ja avaisivat niiltä reittejä. Tätä kehitystä Finavia vauhdittaa voimakkaalla alennuspolitiikalla, joka auttaa lentoyhtiöitä avaamaan reittejä uusiin kohteisiin. Liikenne- ja viestintäministeriön johdolla valmistellaan parhaillaan Suomen lentoliikennestrategiaa. Finavia seuraa tiiviisti strategiatyön etenemistä ja toimii valtio-omistajan antamien suuntaviivojen mukaisesti lentoasemaverkoston kehittämiseksi. Finavian viestintäjohtaja Mikko Saariaho toivottaa yhtiön tiedotteessa kaikki uudet lentoyhtiöt ja lentoreitit lämpimästi tervetulleiksi kaikille lentoasemilleen. Lue myös: Artikkeli: Suomen lentoliikennestrategialle neljä vaihtoehtoa Artikkeli: Suomen saavutettavuus on elinehto
|
|||