Finavia uudistaa maakuntakenttien lähestymislaitteita ja aloittaa mittauslennot Joensuussa käyttöönotettavia uusia GPS-pohjaisia lähestymisiä varten.
ILS-laitejärjestelmien keskimääräinen käyttöikä on noin 20 vuotta ja niitä viimeksi uusittu 1990-luvulla. Finavia tilaa ensivaiheessa seitsemän ILS-tarkkuusmittarilähestymislaitteistoa ja seitsemän DME-laitetta. Nyt tehtyjen tilausten jälkeen luvassa on vuosittain 2-4 asennusta. Ensivaiheen laitteet asennetaan verkostolentoasemille. Tilattavien laitteistojen hinta on asennuksineen noin miljoona euroa per lentoasema. Itse laitteistoiden veroton hinta on ensimmäisen erän osalta reilut 1,7 miljoonaa euroa. Kaikkiaan Finavialla on optiot uusia jopa 16-20 lähestymislaitteistoa. Laitteet toimittaa suorahankintana norjalainen Indra Navia AS. ”Ensimmäisellä kierroksella ei saatu lainkaan tarjouksia ja nyt laitteistot tilataan suorahankintana Indra Navialta”, kertoo Finavian lennonvarmistusliiketoiminnasta vastaava johtaja Raine Luojus. ”Yksi tilatuista laitteistoista on suunniteltu asennettavaksi Savonlinnan kentälle. Seuraammekin hyvin tarkasti miten kentän toiminta kehittyy ennen laitteiston asentamista”, sanoo Luojus. Uudistuksia on tulossa myös Joensuun lentoasemalle, jossa suoritetaan kesäkuussa lentomittauksia uusille GPS-lähestymisille. Joensuun RNAV GNSS -lähestymiset perustuvat eurooppalaiseen EGNOS-signaaliin. LPV (Localizer Performance with Vertical guidance) lähestymisiä voidaan lentää jopa 20 asteen pakkasessa ja alin mahdollinen ratkaisukorkeus on 250 ft maan pinnasta. Laitteistolla päästään siis lähes ILS-järjestelmän tarkkuuksiin. EGNOS-järjestelmän myöhempi versio lupaa jo 200 jalan ratkaisukorkeutta, joka vastaa ILS:n minimiä. Finavia hallinnoi 24 lentoasemaa, kun se vuodenvaihteessa luopuu Kauhavan lentoaseman hoitamisesta. Lue myös: Artikkeli: Radionavigointi kohti romukoppaa
|
|||