(Päivittynyt klo 14.00) Finnair ja Qatar Airways ovat sopineet pitkäaikaisesta strategisesta yhteistyöstä, jossa Finnair aloittaa päivittäiset lennot Helsingistä, Kööpenhaminasta ja Tukholmasta Qatar Airwaysin kotikentälle Dohaan. Finnair ja Qatar Airways tarkastelevat myös mahdollisuutta aloittaa lennot Dohan ja muun eurooppalaisen kohteen välillä. Finnair ja Qatar Airways jakavat näiden reittien rahti- ja matkustajakapasiteetin, ja yhteistyötä tukee laaja codeshare-sopimus. Molemmat lentoyhtiöt ovat oneworld-allianssin jäseniä. Finnair kertoi Lentoposti.fi:lle, että kyseessä on pitkäaikainen sopimuskausi, joka ulottuu vuoteen 2025 saakka. Yhteistyön myötä Finnairin asiakkaille avautuu Qatar Airwaysin yli sadan kohteen verkosto Dohasta Australiaan, Uuteen Seelantiin, Kaakkois-Aasiaan, Lähi-Itään ja Afrikkaan. Samalla Qatar Airwaysin asiakkaat voivat hyödyntää uusia mahdollisuuksia Finnairin pohjoisessa verkostossa. Qatar Airways avasi omat lennot Dohasta Helsinki-Vantaalle lokakuussa 2016. Ennen koronaviruspandemiaa Qatar Airways lensi parhaimmillaan Helsinki-Doha -reittiä seitsemänä päivänä viikossa ja kahdesti päivässä. Kesällä 2020 Qatar Airways lensi reittiä kolmesti viikossa Airbus A350-900 -laajarunkokoneella. Tällä hetkellä Qatar Airways lentää reittiä neljästi viikossa. Finnairin omat lennot Dohaan on tarkoitus aloittaa marras-joulukuussa 2022. Ne lennetään Finnairin äskettäin uudistetuilla Airbus A330-lentokoneilla, joissa on palkitut businessluokan Air Lounge-istuimet, upouusi premium economy -matkustusluokka sekä päivitetty economy-luokka. Finnairilla on tällä hetkellä kolme uudistettua A330-konetta ja neljäs valmistuu pian. Kaikkiin Finnairin A330-koneisiin on tulossa uusi matkustamo. Ensivaiheessa Dohan lentoihin on käytettävissä neljä konetta. Uudet reitit Dohaan operoidaan Finnairin omalla ohjaamomiehistöllä. Matkustamopalvelusta lennoilla huolehtii yhteistyökumppanin henkilöstö. Finnairin oma matkustamohenkilöstö on täysin työllistetty talvikaudella. Lentokoneiden huolloista huolehtii Finnairin Tekniikka. Lentoja myy ja markkinoi sekä Finnair että Qatar Airways. Viikkovuoroja on tarjolla seitsemän Helsingistä, seitsemän Tukholmasta ja seitsemän Kööpenhaminasta. “oneworld-kumppanina meillä on läheinen suhde Finnairiin. Nämä uudet yhteydet Doha Hamadin kansainväliselle lentokentälle ovat esimerkki siitä, kuinka Qatar Airways työskentelee yhdessä kumppaniensa kanssa hyödyttääkseen molempien yhtiöiden asiakkaita. Tämä strateginen kumppanuus osoittaa sitoutumisemme Pohjoismaiden markkinoille ja vahvistaa asemaamme johtavana Lähi-idän lentoyhtiönä tällä tärkeällä alueella. Tämä kumppanuus on perusta tulevalle laajentumisellemme alueella", sanoi Qatar Airwaysin pääjohtaja Akbar Al Baker. “Dohasta on tulossa oneworld-yhtiöitä yhteen tuova keskus. Uuden codeshare-sopimuksen myötä pohjoismaisille matkustajille tulee erinomaiset yhteydet Finnairilla Dohaan ja sieltä eteenpäin Qatar Airwaysin mielenkiintoisiin kohteisiin Lähi-idässä, Aasiassa, Afrikassa ja Oseaniassa", lisäsi Al Baker. “Olemme iloisia voidessamme laajentaa yhteistyötä oneworld-kumppanimme Qatar Airwaysin kanssa ja tarjota näin enemmän valinnanvaraa pohjoismaisista pääkaupungeista matkaaville asiakkaille. Dohan merkitys kansainvälisenä lentoliikenteen keskuksena kasvaa, ja Qatar Airwaysilla on laajat yhteydet Dohasta eteenpäin", sanoi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner. Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner lupaili Qatar Airways -yhteistyötä jo kesäkuussa, jolloin hän kommentoi sosiaalisessa mediassa käyneensä hyviä keskusteluja Qatar Airwaysin ja Finnairin välillä. Qatar Airways on ollut kapasiteettihaasteissa, sillä Qatarissa järjestetään marras-joulukuussa 2022 jalkapallon maailmanmestaruuskilpailut. Tuolloin Qatariin odotetaan saapuvaksi jopa 1,2 miljoonaa matkailijaa. Qatarilaisyhtiöllä on kiistaa Airbusin kanssa, joka on perunut sen myötä yhtiön A321neo- ja A350-konetilauksia. Lue aikaisemmat uutisemme aiheesta linkeistä tämän uutisen lopussa.
Päivitys kello 14.00: lisätty tiedot konemäärästä ja käytettävästä miehistöstä ja sopimuskaudesta. Lue myös:
|
|||