Finnair esitteli A330- ja A350-koneidensa uudistetut matkustamot - odotettu premium economy -luokka

FIN_AirLounge_2(Päivittynyt klo 16.27) Finnair esitteli odotetut uudistetut entistä paremman matkustuskokemuksen tarjoavat Airbus A330- ja A350-kaukoliikennekoneidensa matkustamot 10. helmikuuta 2022. Lähes neljä vuotta sitten julkistetun ja pandemian viivästämän hankkeen lopputulos nostaa moderniksi laatulentoyhtiöksi profiloituvan Finnairin matkustuskokemusta jälleen monta askelta ylöspäin. Uuden premium economy -matkustusluokan lisäksi muutoksen kohteena ovat olleet myös business- ja economy-luokat sekä palvelukonseptit. Myynti uuteen matkustusluokkaan alkaa 1. maaliskuuta 2022, jolloin selviää myös virallinen avauskohde.

TopiManner_2021_1"Finnairin verkostossa on kesällä 2022 noin 20 kaukoliikennekohdetta. Finnair on valmis, kun Aasia avautuu. Kaukolennot pysyvät Finnairin strategian keihäänkärkenä. Vaikka pandemia on viivästänyt matkustamouudistushanketta, on se ollut selkeä prioriteetti meille. Se on investointi tilaan, mukavuuteen ja valikoimaan pohjoismaisella tavalla", avasi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.

Ensimmäiset lennot uudistetun matkustamon sisältävällä lentokoneella tehdään jo kuluvalla viikolla. Edessä on nopea käyttöönotto ja konetta tullaan näkemään muutamilla valikoiduilla Euroopan-lennoilla. Toimitusjohtaja Mannerin mukaan yksi tällainen kohde olisi Lontoo. Tällä hetkellä Finnairin laivastossa on jo kaksi koneyksilöä, joissa on on uusi matkustamo. Niitä tullaan siis näkemään pop up -yllätyksinä joillakin reiteillä.

Salaisuuksien esirippu roikkuu vielä virallisen avausreitin kohdalla. Se paljastuu vasta, kun myynti uuteen premium economy -matkustusluokkaan alkaa 1. maaliskuuta 2022. Kohde on Finnairin mukaan kuitenkin Aasiassa.

Finnairin kaukoliikennekoneiden matkustamouudistus nostaa Finnairin profiilia ja vie yhtiötä harppauksen verran eteenpäin kohti tavoittelemaansa statusta modernina laatulentoyhtiönä, joka mahdollistaa palvelukokonaisuuden räätälöinnin asiakkaan vaatimusten mukaiseksi. Samalla otetaan kiinni kilpailijoita, jotka ovat lanseeranneet suosituksi nousseen Premium Economy -luokan jo aiemmin.

Finnair_HAECO_2Finnair on vienyt koronaviruspandemian aikana eteenpäin mittavaa matkustamouudistusta, joka on kokonaisuudessaan 200 miljoonan euron arvoinen investointi.

Hankkeessa uudistetaan vaiheittain kaikkien sinivalkoisten Airbus A330- ja A350 -laajarunkokoneiden matkustamot. Niiden asennuksista vastaa Hongkongissa toimiva HAECO. Se on huoltanut Finnairin laivastoa jo pidemmän aikaa.

Ensimmäinen uudistetun matkustamon saanut koneyksilö oli Finnairin joulukuussa Suomeen lentämä Airbus A350-900 (OH-LWS). Se on yhtiön 17. Airbus A350-900 -laajarunkokone. Tällä hetkellä myös toinen koneyksilö OH-LWD on uudessa matkustamokonfiguraatiossa.

fin_tails_HELAirportsignKaikki yhtiön 16 nykyistä A350 -konetta sekä kahdeksan A330 -konetta saavat uudistetun matkustamon vuoden 2023 loppuun mennessä, jolloin Finnair, joka on yksi maailman vanhimmista edelleen toimivista lentoyhtiöistä, täyttää huimat 100 vuotta.

Finnair ei kysyttäessä avannut tarkemmin matkustamouudistuksen aikataulua uudistettujen koneiden käyttöönottamiseksi kuluvan kesän ja loppuvuoden aikana.

Matkustamouudistuksen olennainen osa on juuri premium economy –luokan lanseeraus. Toinen merkittävä uudistus on se, että jatkossa Finnairin kaukoliikennekoneiden matkustamot tarjoavat kolmessa luokassa konetyypistä riippumatta samanlaisen mukavan matkustuskokemuksen. Näin tavallinen matkustaja ei välttämättä edes huomaa onko hän Airbus A330- vai A350-koneessa.

Vuosina 2024 ja 2025 toimitettavat viimeiset tilatut A350-koneet toimitetaan suomalaisyhtiölle suoraan uudessa matkustamokonfiguraatiossa. Niiden osalta asennukset toteutetaan Airbusin tehtailla Toulousessa.

Uusi premium economy -matkustusluokka ja sen tuoma lisätila matkustajille vähentää hieman kokonaispaikkamäärää Finnairin kaukoliikennekoneissa. Tulevaisuudessa Finnairin laivastossa lentää kaukoliikennekoneita kolmenlaisessa matkustamokonfiguraatiossa.

Airbus A350 -koneita on nimittäin kahdenlaisia. Niistä suuremman business-luokan omaavassa versiossa on kokonaisuudessaan 278 matkustajapaikkaa, joista 43 on business-luokassa, 24 premium economy -luokassa ja 211 economy-luokassa.

Toisessa A350-konfiguraatiossa on kaikkiaan 321 matkustajapaikkaa, joista 30 on business-luokassa, 26 premium economy-luokassa ja 265 economy-luokassa.

Airbus A330 -koneiden matkustamot muuntuvat kaikki samanlaisiksi ja ne tarjoavat kaikkiaan  279 matkustajapaikkaa. Niistä 28 on business-luokassa, 21 premium economy -luokassa ja 230 economy-luokassa.

Matkustamoja Finnair uudistaa vaihteittain eikä kommentoinut tarkemmin aikataulua kesäkauden tai koko vuoden 2022 ajalta.

FIN_alkudrinkkiMatkustamouudistuksen yhteydessä Finnair uudistaa myös palvelukonseptia ja luvassa on myös matkustuskokemusta täydentäviä uutuuksia yhteistyökumppaneilta Iittalalta ja Marimekolta. Pitkä yhteistyö suomalaiskumppaneiden kanssa siis jatkuu.

Jatkuvuutta kuvaa myös Finnairin koneissa jatkossakin business-luokan samppanjatarjoilussa käytettävät ikoniset Tapio Wirkkalan suunnittelemat Ultima Thule -lasit. Ne otettiin käyttöön Finnairin New Yorkin avauslennolla vuonna 1969.

 Finnair_KuulasAteriat tarjoillaan jatkossa uusilla muotoilija Harri Koskisen Finnairille suunnittelemilla Iittalan Kuulas-astioilla, joiden inspiraationa on ollut moderni koti. Astiasto on suunniteltu käytettäväksi lennoilla, ja se on lähes 20 % kevyempi kuin Finnairin edellinen astiasto, mikä tukee Finnairin painonvähennys- ja hiilidioksidipäästötavoitteita.

Kuulas -astiastoa käytetään Finnairin kaukolentojen businessluokassa ja uudessa premium economy -matkustusluokassa sekä Euroopan businessluokassa.

Finnarin koneissa käyttämät omaleimaiset tyynyt, niskatyynyt, peitot ja torkkupeitot ovat Marimekon käsialaa, ja niissä on Maija Isolan rakastetut kuviot rauhoittavissa tummissa sävyissä.

Business-luokkaan on luvassa Isolan vuoden 1962 Kalasääski -kuosin vuodevaatteet kesällä 2022. Premium economy -luokkaan on luvassa Isolan Staccato vuodelta 1973. Uudet Marimekon tekstiilit, paperikupit ja servetit tulevat economy-luokkaan vuoden 2022 loppuun mennessä. Economy-luokan peitoksi on luvassa Halosen Sahalaitaraita vuodelta 2016.

“Toivotan asiakkaamme lämpimästi tervetulleiksi kokemaan uuden matkustuskokemuksen kaukolennoillamme,” sanoo Finnairin kaupallinen johtaja Ole Orvér.

 
Koneeseen nousu uuden monitoimitilan kautta

FIN_sisaantuloFinnairin matkustajat nousevat uudistettuihin kaukoliikennekoneisiin jatkossa erityisen monitoimitilan kautta. Luvassa on merkittävä muutos aiempaan jolloin Finnairin matkustamohenkilökunta otti matkustajat vastaan kolkossa lentokonekeittiössä.

Tämä uuden ilmeen saanut pääsisäänkäynti toimii pääsääntöisesti kaikkien kolmen matkustusluokan yhteisenä kulkuväylänä koneeseen noustessa ja sieltä poistuttaessa.

FIN_sisaantulo_2Jatkossa monitoimitila toimii eteisen lisäksi myös virkistysalueena business-luokan asiakkaille sekä todennäköisesti myös palvelukonseptissa käytettävänä keittiötilana.

Tämän eteistilan jälkeen matkustaja saapuu erilaisin teemoin valaistavaan matkustamoon, jonka värimaailma on uudistunut.

Uudet business-luokan AirLounge -istuimet ensimmäisenä Finnairille

Finnair nostaa business-luokan matkustuksen uudelle tasolle täysin uudistetun matkustamon ja Collins Aerospace AirLounge -istuimen myötä. Finnair on ensimmäinen lentoyhtiö, jolla tämä innovatiivinen istuinkonsepti on käytössä.

FIN_AirLounge_1Uudistetut istuimet sijoitetaan 1-2-1 -konfiguraatioon, joka mahdollistaa vapaan kulkemisen kaikilta istuimilta suoraan koneen käytäville.

"Oma tila on tämän päivän luksusta, ja mietimme tarkkaan, miten voimme luoda parhaan mahdollisen businessluokan istuimen asiakkaillemme. Sekä istuin että koko businessluokan matkustuskokemus perustuu vahvasti mukavuuteen, omaan tilaan ja valinnanvaraan, jotka meidän mielestämme ovat modernin ja laadukkaan matkustuskokemuksen ytimessä”, sanoo Finnairin kaupallinen johtaja Ole Orvér.

FIN_AirLounge_3Kyseessä ei ole perinteinen lentokoneen lie flat -matkustajaistuin vaan uusi AirLounge-istuin on enemmänkin kuin mukava nojatuoli. Se on suunniteltu viihtyvyyttä, tilan tuntua ja liikkumavapautta silmällä pitäen.

Finnair kuvailee istuinta omaksi pesäksi jossa voi ottaa lukuisia mukavia asentoja. Niitä se tarjoaa Finnairin mukaan enemmän kuin mikään muu business-luokan matkustajaistuin. Lennonaikaiseen lepäämiseen tarjolla on erityinen patja sekä tyyny.

FIN_AirLounge_4Oman vapaan tilan ja liikkuvuuden mahdollistava AirLounge-istuin tarjoaa myös uudenlaista yksityisyyttä tilanjakajan avulla. Ratkaisu mahdollistaa keskipenkeillä oman rauhan tai yhdessä matkustamisen kokemuksen.

Airlounge-istuin tarjoaa matkustajalle myös paljon erilaisia valaistusmahdollisuuksia sekä erityisen ei saa häiritä ilmoituksen, joka takaa omaa rauhaa entistä paremmin.

Tarjolla on myös paljon säilytystilaa henkilökohtaisille tavaroille lokeroissa kuten tietokoneelle, mobiililaitteelle ja silmälaseille. Lokerot ovat käytettävissä myös rullauksen, lentoonlähdön ja laskeutumisen aikana.

Myös elektronisten laitteiden latausmahdollisuudet ovat moninaiset, sillä istuin tarjoaa USB-A-, USB-C-, PC-virtapistokkeen sekä langattoman latausmahdollisuuden mobiililaitteille. Uudistetun matkustamoviihdejärjestelmän näyttö on 18-tuumainen. Järjestelmätoimittaja on Panasonic.

FIN_AirLounge_6“Halusimme määritellä businessluokan uudelleen ja luoda kodinomaisemman ympäristön lennolle. Vältimme monimutkaisia mekanismeja ja hyödynsimme kaarevaa 3D-pintaa, jotta matkustaja saa enemmän tilaa omaan käyttöönsä. Uudessa istuimessa on mahdollista liikkua vapaammin ja rentoutua useammissa asennoissa kuin perinteisissä lentokoneen istuimissa”, kertoo David Kondo Finnairin asiakaskokemustiimistä.

Istuinten puhtaat linjat ja uusi tumma, lämmin värimaailma mukailee tyyliä, joka on entuudestaan tuttu myös Finnairin non-Schengen loungeista Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Istuimen konseptin muotoili alun perin lontoolainen PriestmanGoode, minkä jälkeen Collins Aerospace jatkokehitti istuinta. Finnair viimeisteli istuimen lopullisen toteutuksen yhdessä Collins Aerospacen ja design-kumppaninsa Tangerinen kanssa.

FIN_AirLounge_5“Loimme tämän innovatiivisen istuimen yhteistyössä Finnairin kanssa ja onnistuimme toteuttamaan todella ainutlaatuisen matkustamokokemuksen. Uskon, että pystyimme yhdessä nostamaan matkustusmukavuuden rimaa”, sanoo Collins Aerospacen sisätilojen istuimista vastaava johtaja Mark Vaughan.

Finnairin Business-luokan asiakkaille on tarjolla uudistettu ateria- ja juomakokonaisuus, johon kuuluu jopa kuuden ruokalajin moderni bistroateria sekä toinen, kevyempi ateria. Aterioiden välillä voi pistäytyä hakemassa juomia tai välipalaa tyylikkäästä virvokealueesta, joka sijaitsee lentokoneen pääsisäänkäynnin luona.

 

Uudelle premium economy -luokalle odotetaan kovaa kysyntää

FIN_PREECO_2“Pandemian myötä laadukkaampi matkustaminen on vahvistunut trendinä. Uskomme, että uusi premium economy –matkustusluokka tulee olemaan suosittu tasokasta matkustuskokemusta arvostavien asiakkaidemme keskuudessa”, sanoo Finnairin kaupallinen johtaja Ole Orvér.

Uuden matkustusluokan hinnoittelumalli riippuu Finnairin mukaan paljon markkinoista ja asiakaskysynnästä. Kyseessä on päivitetty economy-luokka, jonka odotetaan saavan suuren suosion vapaa-ajanmatkustajien keskuudessa. Finnairin matkustajista noin 80 prosenttia on juuri vapaa-ajanmatkustajia ja kysyntä parempaan matkustuskokemukseen on ollut kasvavaa.

Lisäksi premium economy -luokan odotetaan houkuttelevan Finnairin koneisiin myös uusia asiakkaita liikematkustuspuolelta.

Finnair myy premium economy -luokkaan Light-, Classic- ja Flex -lippuja. Niiden hinnoittelua Finnair kuvaa dynaamiseksi kaikilla lennoilla, joka tarkoittaa päivittäin. Tarkemmin Finnair ei avannut hinnoittelua sitä kysyttäessä verrattuna economy- ja business-luokkiin.

FIN_PREECO_4Uudessa erillisessä tilassa sijaitseva premium economy -matkustusluokka tarjoaa asiakkaille noin puolet enemmän tilaa kuin economy-luokassa. Matkustajaistuimet ovat 2-4-2 -konfiguraatiossa ja istuinväli on premium economy-luokkien standardiksi muodostunut 38 tuumaa ja paikkoja luokassa on konetyypistä riippuen tarjolla 21-26 matkustajalle.

Finnairin Premium economy -luokan matkustajaistuin perustuu HAECO:n Vector Premium -ratkaisuun. Finnair on ensimmäinen lentoyhtiö, jolla tämä uusi istuin on käytössä. Istuinta on muokattu Finnairin toiveiden mukaan ja se on suunniteltu yhteistyössä lontoolaisen Tangerine-designtoimiston kanssa.

FIN_PREECO_5Memory foam -istuin tarjoaa uudenlaista mukavuutta ja tuoli sisältää myös muokattavan ja matkustajaa tukevan niskatuen. Parempaa asentoa voi hakea myös istuinosaan integroidulla jalkatuella. Uusi istuin kallistuu taaksepäin kahdeksan tuuman verran.

Istuinratkaisu tarjoaa kannettavalle tietokoneelle ja pienille henkilökohtaisille tavaroille omat säilytystilat. Ne on hyväksytty käytettäväksi myös rullauksen, lentoonlähdön ja laskeutumisen ajan. Tavarat voi siis asetella paikoilleen jo koneeseen nousun yhteydessä. Tämä vähentää tarvetta availla matkatavarahyllyjä lennon aikana.

Henkilökohtaisia elektronisia laitteita voi ladata PC-virtapistokkeen sekä USB-A-liittimen kautta. Jokaisessa istuimessa on myös 13 tuuman näytöllä varustettu viihdejärjestelmä. Matkustusmukavuutta parantavat myös melua vaimentavat kuulokkeet.

Uutta istuinta täydentävät paikkakohtaiset lukuvalot sekä suuri ja tukeva tarjotinpöytä, jonka avulla niin työskentely kuin ruokailukin sujuu entistä mukavammin.

Premium economy –asiakkaille on tarjolla kaksi ateriaa sekä valikoima juomia koko lennon ajan. Kolmen ruokalajin aterian lisäksi ennen laskeutumista tarjoillaan kevyt ateria.

 

Myös A330- ja A350 -koneiden economy-luokka kokee päivityksen

FIN_economyFinnair on panostanut myös economy-luokkaan ja päivittää kaukoliikennekoneidensa matkustamot. Niidenkin osalta hankkeen toteuttaa HAECO.

Kokonaan luokka uudistetaan Airbus A330-koneissa sekä kolmessa uudessa A350-900 -koneessa. Niihin asennetaan aiempaa kevyemmät istuimet, jotka tarjoavat paremman ergonomian, henkilökohtaisia säilytysratkaisuja, USB A & C -liitännät sekä suuremman 12-tuumaisen IFE-matkustamoviihdejärjestelmän päivitetyllä käyttöliittymällä.

Finnarin laivaston muihin A350 -koneisiin tehdään kevyempi economy-luokan päivitys, joka tarkoittaa istuinpäällisten vaihtoa. Myös IFE-järjestelmää päivitetään ja niiden käyttöliittymä uudistuu samaksi kuin Finnairin uusissa business-luokan ja premium economy –luokan matkustamoissa. Näissä kevyemmin päivitetettävissä A350-koneyksilöissä economy-luokassa on tarjolla USB A -latausliitäntä.

Kaukolennoilla economy-luokassa tarjotaan kolmen ruokalajin ateria ja kevyt ateria ennen laskeutumista. Tarjoiluun kuuluu lasillinen viiniä tai olutta ensimmäisen aterian aikana. Lennolla on tarjolla ilmaiseksi valikoidut alkoholittomat juomat. Lisää välipaloja ja juomia voi ostaa lennon aikana. MH

Päivitys kello 13.11: Lisätty Finnairin kommentti premium economyn hinnoittelusta sekä tieto ettei Finnair kommentoi tarkemmin matkustamouudistuksen aikataulua kesän ja loppuvuoden 2022 osalta.

Päivitys kello 13.23: Lisätty kaukoliikennekoneiden uudet paikkamäärät.

Päivitys kello 13.52: Lisätty tarkennuksia Marimekon tuotteista.

Päivitys kello 16.27: Lisätty tieto toisen päivitetyn koneyksilön olevan OH-LWD sekä tarkennettu economy-luokan latauspisteitä.

Lue myös aiemmat uutisemme Finnairin kaukoliikennekoneiden matkustamouudistuksesta:

Finnair siirtää kaukoliikennnekoneiden uudistetun matkustamon ja Premium Economy -luokan esittelyä

Finnairin laivastoon jo 17. Airbus A350 XWB -laajarunkokone - OH-LWS saapui Suomeen