Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tehnyt julkisen tarjouskilpailun päätökset reittilentoliikenteen hankkimiseksi valtion tukemana Helsingin ja viiden maakuntalentoaseman välille. Finnair voitti kilpailutuksen kaikilla reiteillä. Lentojen on tarkoitus jatkua nykyisen sopimuskauden päättyessä huhtikuun lopusta alkaen aina kevääseen 2026 saakka. Sopimusneuvottelut osapuolten välillä käynnistyvät. Traficom asetti julkisen palveluvelvoitteen Helsingin ja Joensuun, Helsingin ja Jyväskylän, Helsingin ja Kajaanin, Helsingin ja Kokkola-Pietarsaaren sekä Helsingin ja Kemi-Tornion lentoasemien välille ajalle 29.4.2024–28.3.2026. Kilpailutukseen tuli tarjouksia neljältä lentoyhtiöltä: Finnair Oyj, DAT A/S (Danish Air Transport), NyxAir OÜ ja Suomessa uudelta toimijalta Regourd Aviationilta, jonka osalta operaattori olisi ollut Fly Amelia. Kyseessä on slovenialainen lentoyhtiö, joka kuuluu ranskalaiseen Regourd Aviation -konserniin. Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin ja Kokkolan reitit saivat kolme tarjousta ja Kemin reitti kaksi. Kilpailutuksen ratkaisuperusteena oli hinta kaikkien tarjouspyynnön asettamien vaatimusten täyttävien tarjoajien kesken. Finnairilta saatujen tarjousten hinta oli 35,7 miljoonaa euroa arvonlisäverollisena. Sopimussuhteet valitun toimittajan eli Finnairin kanssa ei synny vielä tämän päätöksen perusteella vaan vasta erillisillä sopimuksilla. "Olemme tehneet hankintapäätöksen ja aloitamme sopimusneuvottelut Finnairin kanssa. Neuvottelut pyritään saamaan valmiiksi mahdollisimman pian ja lennot alkamaan suunnitellusti 29.4.2024", kertoi johtaja Pipsa Eklund. "Jokaiselle yhteydelle on määritelty palvelutasoksi keskimäärin 10 edestakaista lentoa viikossa. Alueet ovat voineet painottaa lentoja hieman eri ajankohtiin, joten viikoittainen lentomäärä voi hieman vaihdella. Aikataulut on suunniteltu alueilla vastaamaan alueiden tarpeita", jatkoi Eklund. Joensuun-reitille tarjouksen jättivät Finnair, DAT ja Amelia. Finnairin kokonaishinta oli 5 734 814 euroa eli rotaatiolta hinta oli 5 695 euroa. Toiseksi tulleen DAT:n tarjous oli yli tuplat voittaneeseen tarjoukseen eli 12 729 165,42 euroa eli rotaatiolta 12 729,17 euroa. Viimeiseksi jäi Amelia tarjouksella, joka oli 13 897 296 euroa eli 13 801 euroa per rotaatio. Jyväskylän osalta tarjoukset jättivät Finnair, NyxAir ja Amelia. Finnairin tarjous oli 7 340 572 euroa eli 7 341 euroa per rotaatio. Toiseksi jääneen NyxAirin tarjous oli 9 001 854 euroa eli 8 789 euroa per rotaatio. Viimeiseksi jääneen Amelian tarjous oli 13 990 272 euroa eli 14 232 euroa per rotaatio. Kajaanin-reitille tarjoukset jättivät Finnair, DAT ja Amelia. Finnairin tarjous oli 5 316 706 euroa eli 5 538 euroa per rotaatio. Toiseksi tulleen DAT:n tarjous oli 11 792 343 euroa eli 11 792,34 euroa per rotaatio. Viimeiseksi jäi Amelia, jonka tarjous oli 14 664 920 euroa eli 14 680 euroa per rotaatio. Kemi-Tornion -reitille tarjouksen jättivät Finnair ja Amelia. Finnairin voittava tarjous oli 8 585 720 euroa eli 8 586 euroa per rotaatio. Toiseksi jäi Amelia, jonka tarjous oli 13 864 017 euroa eli 14 988 euroa per rotaatio. Kokkola-Pietarsaaren osalta tarjouksen jättivät Finnair, NyxAir ja Amelia. Finnairin 8 889 972 euroa eli 8 890 euroa per rotaatio. NyxAirin tarjous oli 13 161 771 euroa eli 12 859 euroa per rotaatio. Viimeiseksi jääneen Amelian tarjous oli 16 883 463 euroa eli 15 590 euroa per rotaatio. Sopimukseen tulee optio, joka voi olla kestoltaan korkeintaan 23 kuukautta. Se koskee aikaväliä 29.3.2026-27.2.2028. Päätökset option käytöstä tehdään vuonna 2025. Optiokauden osalta mahdollinen valtiontuki ja sen osuus selviää vasta vuoden 2025 aikana. Finnair lentää ostoliikennettä vuoden 2024 aikana myös Viroon, kun yhtiö voitti Helsinki-Tartto -reitin kilpailutuksen. Finnair julkisti aikataulut maaliskuussa 2024 alkavalle Tarton reitille 16. tammikuuta 2024 (Lue uutisemme aiheesta: Finnair julkisti Helsinki-Tartto -reitin aikataulut - odotetusti 12 viikkovuoroa kuutena päivänä viikossa).
Järjestetty kilpailutus perustuu eduskunnan myöntämään määrärahaan lentoliikenteen ostoihin ja aiempaan vuonna 2020 tehtyyn väliaikaiseen ratkaisuun, jolla pyritään kaupunkien kanssa uudelleen rakentamaan markkinaehtoinen lentoliikenne viidelle lentoasemalle kohti koronapandemiaa edeltävää tasoa. Vuoden 2023 syyskuussa hallituksen budjettiriihessä päätettiin 38 miljoonan euron määräraha maakuntalentojen hankkimiseksi maaliskuuhun 2026 asti ja Porin ja Helsingin välisen yhteyden tukemiseksi vuonna 2025. Valtio tavoittelee siirtymistä kohti markkinaehtoista lentoliikennettä ja nyt käynnissä olevan kilpailutuksen jälkeiselle sopimuskaudelle kaikki reitit lähtevät vuonna 2026 samalta viivalta. Käyttöön on tulossa ns. Savonlinnan-malli, jossa valtio maksaa 50 prosenttia kustannuksista ja alueelliset toimijat toisen 50 prosenttia. MH Lue myös:
|
|||