Käynnistynyt kilpailutus perustuu syyskuussa 2023 hallituksen budjettiriihessä päätettyyn 38 miljoonan euron määrärahaan maakuntalentojen turvaamiseksi ja hankkimiseksi maaliskuuhun 2026 asti. Tuen piiriin kuuluu myös Porin ja Helsingin välinen yhteys vuonna 2025. Ensi vuoden talousarvioesityksessä maakuntalentoihin on esitetty 15 miljoonan euron määrärahaa. "Lentoliikenteen hankinnalla turvataan välttämättömät yhteydet Helsingin ja maakuntakenttien välillä. Tavoitteena on markkinaehtoisesti toimiva lentoliikenne näille yhteysväleille, jolloin valtion tukea ei tarvittaisi", kertoo johtaja Pipsa Eklund. Traficom on asettanut kyseisille reittiväleille julkisen palvelun velvoitteen. Julkisen palvelun velvoite edellyttää muun muassa sitä, että muilla kulkuvälineillä matkustusaika kyseisellä välillä on yli kolme tuntia. Tuettua ostoliikennettä hankitaan nyt 29. huhtikuuta 2024 – 28. maaliskuuta 2026 väliseksi ajaksi. Tämän lisäksi tarjottava sopimus sisältää optiokauden 27. helmikuuta 2028 saakka. Optiokauden osalta mahdollinen valtiontuki ja sen osuus selviää vasta vuoden 2025 aikana.
Aikataulut on laadittu kullakin alueella perustuen alueen omiin tarpeisiin. Käytännössä lähtö- ja saapumisajat on valittava siten, että ne tarjoavat sujuvat vaihdot jatkolentoihin Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Eri reiteille on asetettu erilaisia vaatimukset käytettävän lentokoneen matkustajapaikkamäärästä. Joensuun, Kajaanin ja Kemin osalta vaatimuksena on vähintään 50-paikkainen matkustajakone, Kokkolan osalta paikkoja tulee olla 42 ja Jyväskylän osalta 29. Operaattorin tulee mahdollistaa matkustajille kahdeksan kg:n painoisen käsimatkatavaran ja vähintään 20 kg:n painoisen matkalaukun kuljettaminen. Lisäksi osalla reiteistä tulee olla mahdollisuus erikoismatkatavaran kun suksien, muiden urheiluvälineiden, soittimien sekä golfbägien kuljettamisen enintään 20 euron lisähinnalla. Suurimmat paikkalukuvaatimukset voitaisiin täyttää esimerkiksi ATR-koneilla ja pienimpään riittäisivät puolestaan esimerkiksi BAE Jetstream-, Fairchild Swearingen Metroliner- ja Embraer EMB 110 Bandeirante -koneet.
Kilpailutukseen voivat osallistua kaikki Euroopan Unionin alueelle sijoittuneet lentoyhtiöt, jotka täyttävät kilpailutuksen vähimmäiskriteerit. Operaattorilla tai sen alihankkijoilla tulee olla vähintään kahden vuoden kokemus aikataulunmukaisesta säännöllisestä lentoliikenteestä EU-alueella vuosina 2017-2022. Tarjoukset tulevalle sopimuskaudelle tulee jättää 2. tammikuuta 2024 mennessä. Nykyinen ostoliikennesopimus viidelle maakuntakentälle päättyy 28. huhtikuuta 2024. Voimassa olevalla sopimuskaudella operaattorina toimivat Finnairin osaomistusyhtiö Norra tai Danish Air Transport (DAT). Finnair on ilmoittanut osallistuvansa tuettujen reittien kilpailutukseen.
LVM:n raportin mukaan osa reiteistä voisi jo nykyisin toimia markkinaehtoisesti erityisesti Kajaanin, Joensuun ja Kemin osalta. "Maakuntalennot jatkuvat katkeamatta ja voimme rauhassa valmistella vuodelle 2026 kaikkia kaupunkeja yhdenvertaisesti kohtelevan sisäisen lentoliikenteen sopimusmallin ja kehittää lentoja markkinaehtoisempaan suuntaan", jatkoi ministeri Ranne. Valtio tavoittelee siirtymistä kohti markkinaehtoista lentoliikennettä ja nyt käynnissä olevan kilpailutuksen jälkeiselle sopimuskaudelle kaikki reitit lähtevät vuonna 2026 samalta viivalta. Käyttöön on tulossa ns. Savonlinnan-malli, jossa valtio maksaa 50 prosenttia kustannuksista ja alueelliset toimijat toisen 50 prosenttia. Nyt kilpailutettavan sopimuskauden lisäksi mukana on jo optio 29. maaliskuuta 2026 lähtien 23 kuukauden ajanjaksolle aina 27. helmikuuta 2028 saakka. Tämän osalta tavoitteena on siirtyä mallin, jossa maakunnat tai kaupungit rahoittaisivat merkittävästi aiempaa suuremman osan ostoliikenteen kustannuksista ellei hallitus tai eduskunta toisin päätä. Rahoitusmalli optiokaudelle selviää vuoden 2025 aikana. Lue myös:
|
|||