Ilmailulakiin muutoksia koskien EU:n 55-valmiuspakettia ja AFIR-asetusta - voimaan 25.11.2024

RefuelSuomen hallitus esittää, että tasavallan presidentti vahvistaisi 22. marraskuuta 2024 muutokset ilmailulakiin ja siihen liittyviin lakeihin. Kyseisillä lakimuutoksilla toimeenpannaan EU:n 55-valmiuspaketin lentoliikennettä kokevaa sääntelyä. Muutoksilla osoitetaan toimivaltaiset viranomaiset ja niiden tehtävät sekä säädetään seuraamusjärjestelmästä.

Lakimuutoksella toimivaltaisiksi viranomaisiksi osoitetaan lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen osalta Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ja Energiavirasto sekä jakeluinfra-asetuksen osalta Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Muutoksilla pyritään kestävien lentopolttoaineiden tuotannon kasvuun ja nykyistä laajempaan käyttöönottoon ja siten vähentämään kansainvälisen lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjä.

Lakimuutoksilla tarkennetaan myös lentopolttoaineen toimittajan määritelmää.


Lakimuutoksilla toimeenpannaan EU-sääntelyä

Muutoksilla toimeenpannaan EU-sääntelyä. Asetusta tasapuolisten toimintaedellytysten varmistamisesta kestävälle lentoliikenteelle eli nk. ReFuelEU Aviation –asetusta on sovellettu 1.1.2024 alkaen. Asetuksen keskeisimmät velvoitteet tulevat sovellettavaksi 1.1.2025 alkaen.

Asetusta sovelletaan lentoasemilla, joilla liikennöintimäärät ylittävät 800 000 matkustajaa tai 100 000 tonnia rahtia. Tällä hetkellä asetusta sovelletaan Suomen osalta Helsinki-Vantaan lentoasemaan. Matkustajamäärien kasvaessa asetuksen soveltamisalaan voi lähitulevaisuudessa kuulua myös muita lentoasemia.

EU:n vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta annetun asetuksen eli nk. AFIR-asetuksen lentoliikennettä koskevat velvoitteet tulevat sovellettavaksi asteittain. Lentoliikenteessä AFIR-asetus täydentää ReFuelEU Aviation -asetusta velvoittamalla jäsenmaat varmistamaan sähkönsyöttö kaikille pysäköidyille ilma-aluksille ja tukee siten
osaltaan ilmailualan hiilestä irtautumista.

Paikallaan olevien ilma-alusten sähkönsyöttöä koskevat velvoitteet tulevat sovellettavaksi 31.12.2024 ja 31.12.2029. Velvoite koskisi myös ilman matkustajasiltaa olevia lentokoneiden ulkoseisontapaikkoja, joita on Suomessa kaikilla lentoasemilla.

Ulkoseisontapaikkoja koskevasta velvoitteesta voidaan kansallisesti poiketa lentoasemilla, joilla on ollut kolmen viimeisen vuoden keskiarvona alle 10 000 kaupallista lento-operaatiota vuodessa.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla ulkopaikat sen sijaan tulisivat nykyisillä liikennemäärillä asetuksen piiriin 31.12.2029. Valtaosassa tällaisista seisontapaikoista on käytössä jo ns. maasähkökaivo. Muilla asematasopaikoilla maahuolintayritykset tarjoavat omia dieselgeneraattoreitaan sähkön tuottamiseksi ja syöttämiseksi ilma-aluksiin.

Hallitus antoi eduskunnalle lakiesityksen ilmailulain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi 23.5.2024. Tasavallan presidentin on määrä vahvistaa lakimuutokset 22.11.2024. Lait tulevat voimaan 25. marraskuuta 2024.

Valtioneuvosto seuraa eduskunnan edellyttämällä tavalla lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen ja siihen sisältyvän joustomekanismin toteutumista EU:n tasolla.

Lue myös: