Kiista 600 euron vakiokorvauksesta vei läpi neljän tuomioistuimen - KKO: Finnair ei korvausvelvollinen

OH-LWP_170620Korkein oikeus (KKO) vapautti Finnairin lentomatkustajien oikeuksia käsittelevän EU-asetuksen mukaisesta vakiokorvauksesta lennon viivästystapauksessa. Kiistan kohteena ollut lento oli peruutettu Airbus A350-900 -laajarunkokoneessa juuri ennen lähtöä ilmenneen teknisen vian vuoksi. Myöhemmin vian syyksi selvisi koko konetyyppiä koskeva piilevä suunnitteluvirhe.

Matkustaja oli ostanut lipun Finnairin Helsingistä 25.3.2016 lähtevälle lennolle Bangkokiin. Kyseinen lento oli määrä operoida Airbus A350-900 -laajarunkokoneella, joka oli otettu käyttöön noin 5,5 kuukautta aikaisemmin.

Kyseisen lentokoneen polttoaineen määrän mittausjärjestelmässä ilmeni tekninen vika konetta tankattaessa hieman ennen lähtöaikaa. Finnairin mukaan vika vaikutti olennaisesti lentoturvallisuuteen ja yhtiö peruutti suunnitellun lennon. Varakoneella toteutettu lento lähti 26.3.2016, jonka seurauksena matkustaja oli määränpäässä 20 tuntia alkuperäistä aikataulua myöhemmin.

Matkustaja haki Finnairilta EU-asetuksen N:o 261/2004 mukaista 600 euron vakiokorvausta lennon viivästymisestä. Finnair ilmoitti viiveen johtuneen poikkeuksellisista olosuhteista eikä suostunut maksamaan korvausa. Matkustaja vei asian käräjäoikeuteen.

Ennen käräjäoikeuteen jätetyn kanteen vireillepanoa asiaa oli käsitelty kuluttajariitalautakunnassa, joka oli suosittanut korvauksen maksamista. Käräjäoikeus oli asiasta samaa mieltä, mutta hovioikeus päätyi toiselle kannalle. 

Vikaa selvitettäessä lentoyhtiön ja lentokonevalmistajan kesken selvisi myöhemmin, että vika oli johtunut kaikkia A350-900 -koneita koskevasta piilevästä suunnitteluvirheestä. Lentokoneisiin tehtiin asian korjaava ohjelmistopäivitys helmikuussa 2017.

Korkein oikeus myönsi matkustajalle valitusluvan. Valitusta käsitellessään KKO piti kysymystä unionin tuomioistuimen ratkaisukäytännön valossa tulkinnanvaraisena ja pyysi asiasta ennakkoratkaisua unionin tuomioistuimelta.

EU-tuomioistuin antoi päätöksensä Suomen korkeimman oikeuden esittämään ennakkoratkaisupyyntöön kesäkuussa 2024. Tuomioistuimen mukaan äskettäin käyttöön otettuun uuteen lentokonetyyppiin kohdistuva odottamaton ja ennestään tuntematon tekninen vika, jonka vuoksi lentoliikenteen harjoittaja peruuttaa lennon, kuuluu EU-asetuksessa olevan poikkeuksellisten olosuhteiden käsitteen alaan, kun kyseisen lentokoneen valmistaja myöntää lennon peruuttamisen jälkeen, että vika johtui kaikkia samantyyppisiä lentokoneita koskevasta lentoturvallisuuteen vaikuttavasta piilevästä suunnitteluvirheestä.

Korkein oikeus antoi asiassa päätöksensä 20. helmikuuta 2025. Päätöksen mukaan lennon peruuttaminen oli johtunut poikkeuksellisista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu. Matkustajalla ei siten ollut oikeutta korvaukseen lennon peruuntumisesta.

Korkein oikeus määräsi asianosaiset pitämään oikeudenkäyntikulunsa oikeudellisesti epäselvässä asiassa kokonaan vahinkonaan.