Finnair laajensi kiinalaisten suosiman Alipayn käyttöä kaikille Kiinan-reiteilleen

Finnair_alipay_1Finnair on laajentanut Alipay-maksujärjestelmän käyttömahdollisuutta kaikille Kiinaan suuntautuville reiteilleen. Alipayn käyttöönottolla on ollut merkittävä positiivinen vaikutus lennonaikaiseen myyntiin. Euroopan-jatkolennoilla palvelua ei nähdä ainakaan toistaiseksi.

Alipay-maksujärjestelmä otettiin kuukauden koekäyttöjaksolle Finnairin Shanghain-reitille ja käyttöä laajennettiin keväällä myös Pekingin reitille. Koko Manner-Kiinan lennot (Xian, Chongqing ja Guangzhou) kattavaksi palvelu laajennettiin 1. kesäkuuta. Hongkong tuli mukaan 1. heinäkuuta.

Finnair_alipay_2"Alipay on näkynyt lennoilla ja kiinalaiset matkustajat ovat ottaneet heille tutun maksutavan kiitollisina vastaan. Joillain reiteillä tämä on näkynyt jopa kaksinkertaistuneena myyntinä", kommentoi Finnairin viestintä.

Finnairin tuotot ovat olleet alkuvuodenkin aikana lisämyynnin osalta kasvussa. Neljänneksittäin myynti on kasvanut 10-25 prosenttia. Vuoden 2016 viimeisen neljänneksen lisämyynnin tulos 31,7 miljoonaa euroa lupaa vuodelle 2017 kaikkinensa jopa 150 miljoonan euron myyntiä.

Kaikki lennot huomioiden matkustajakohtainen lisämyynti kasvoi vuoden 2016 aikana ja oli 11,6 euroa matkustajaa kohden. Finnair ei kommentoinut Lentoposti.fi:lle kuinka suuri osa kiinalaismatkaajista nykyisin käyttää lennoilla Alipayta tai kiinalaismatkustajien osuutta lisämyynnistä.

Keväällä 2017 Finnair kertoi, että ensimmäisen kuukauden koekäyttöjakson aikana lentojen myynnin nousu oli vertailujakson aikana parhaimmillaan yli kaksinkertainen verrattuna edellisvuoden vastaavaan aikaan.

Kiinalaismatkaajat ovat yksi suurimmista yksittäisistä kansalaisuuksista Helsinki-Vantaan lentoaseman ulkorajatarkastustilastoissa. Viime vuonna ulkorajan ylitti Helsinki-Vantaalla 321 406 kiinalaista. Kasvua oli edellisvuoteen noin 33 000 matkustajan verran.

Alipay on käyttäjämäärältään maailman suurin online-maksukanava. Se on osa Alibaba-konsernin sidosyritystä. Alipaylla on 450 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää ja sitä käyttää jopa 60 % kiinalaisista matkailijoista.

Lue myös: