Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kommentoi CAPA Live:n haastattelussa 9. kesäkuuta lievästä turhautumisesta matkustusrajoituksiin, jotka ovat Suomessa nyt niin tiukat, että vaikutukset näkyvät lentoyhtiön operointimahdollisuuksissa. Kapasiteetin osalta toimitusjohtaja Manner arvioi Finnairin palaavan pandemiaa edeltävälle tasolle vuonna 2023. CAPA:n ja OAG:n tuoreiden tilastojen mukaan Finnairin tarjoama kapasiteetti olisi vain 12 prosenttia yhtiön vuoden 2019 matkustajapaikkamääristä toukokuun alun osalta. Samaisen tilaston mukaan Euroopassa keskiarvo on noin 40 prosentin tasolla. CAPA Liven haastattelussa Manner kertoi Finnairin operoivan nyt noin 15 prosentin kapasiteetilla. Luvussa on mukana myös kesällä 2020 uudelleenkäynnistetyt kaukolennot Aasiaan. Finnair lentää tällä hetkellä matkustajalentoja Aasian-kohteistaan Tokioon, Souliin, Shanghaihin, Bangkokiin ja Hongkongiin. Kaukolento-operaatioita tukee erityisesti rahtikysyntä ja Finnairin nykyisestä liikevaihdosta noin 50 prosenttia tulee lentorahdista. Ennen pandemiaa osuus oli seitsemän prosenttia. Manner totesikin Finnairin odottavan rahdin muodostavan aiempaa suuremman osuuden liikevaihdosta myös pandemian jälkeen. Finnair tunnetaan erityisesti Euroopan ja Aasian sekä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välisistä lentoyhteyksistä Helsinki-Vantaan kautta eikä pieni kotimarkkina tuo merkittäviä mahdollisuuksia nykytilanteeseen. Ennen koronaviruspandemiaa Finnair lensi kaikkiaan noin 130 kohteeseen. Kesän 2021 osalta kohteita on tarjolla noin 60, mutta viikkovuorojen määrä on edelleen alhainen. Mannerin mukaan tarjolla oleva kapasiteetti on pienempi kuin kohdemäärä antaisi ymmärtää. Manner kommentoi haastattelussa Finnairin olevan erittäin tarkka siitä, että lentäminen tuo rahavirtoja ja mahdollistaa lentämisen lentämättömyyden sijaan. Kaukolennoilla matkustajatäyttöasteet ovat olleet alhaisia, mutta Mannerin mukaan juuri rahti on tukenut operaatioita positiiviseen kassavirtaan. Toimitusjohtajan mukaan Finnairin kokonaiskapasiteetin tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) arvioidaan palaavan pandemiaa edeltävälle tasolla vuonna 2023. Manner arvio Aasian lentojen palautumisen osalta olevan edessä vielä jonkin verran viiveitä, mutta sen sijaan Pohjois-Amerikan liikenne olisi tärkeässä roolissa seuraavan kuuden kuukauden ajan. Kysynnän odotetaan kasvavan myös Euroopan lähiliikenteessä. Pandemiaa edeltävään kapasiteettiin ei kuitenkaan ole paluuta ennen Aasian avautumista. Loppuvuoden kapasiteetin Manner toteaa riippuvan paljon rokotekattavuuden edistymisestä maailmalla, mutta iso rooli on myös matkustusrajoituksilla. Euroopan vihreän todistuksen käyttöönotosta odotetaan käännekohtaa, joka vaiheittain palauttaa matkustajakysyntää. Kysyntä kuitenkin todennäköisesti palautuu ainakin osittain hitaimmin rokottavan maan etenemisen mukaan ja eri valtioilla on Euroopassakin erilaisia näkemyksiä. Mannerin mukaan se on erittäin turhauttavaa ja rajoittaa matkailua merkittävästi. "Tarkoitan, että jos katsoo Euroopan Unionia, jonka yksi peruspilari eli vapaa liikkuvuus ei toimi. Meidän pitää palauttaa liikkumisen vapaus ja samalla huolehtia terveysturvallisuudesta tarvittavin toimin kuten rokotuksin ja testauksin. Vasta sen jälkeen liikenne palautuu", sanoi Manner CAPA Liven haastattelussa. Manner painotti, että virus pitää ensin olla hallinnassa, joka ottaa vielä aikaa. Samoin ilmailuala arvioi toipumisen ottavan vielä aikaa. "Keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä olemme sitoutuneita Aasian strategiaan. Jos tarkastellaan maailman kehitystä niin näyttää siltä, että Aasian suuret taloudet nousevat Kiinan johdolla ulos pandemiasta. Maailmantalouden muutos etenee yhä enemmän kohti Aasiaa ja kaupungistumisen myötä Aasiaan ja etenkin Kiinaan nousee uusia megakaupunkeja lentoliikenteen kohteiksi, joita Finnair voi palvella. Nämä megatrendit tukevat meitä suuresti pitkässä juoksussa", kertoi sanoi Manner CAPA Livessä. Pandemian jälkeen yksi uhkakuva on, että matkustajat vaihtavat jatkolentoyhteydet suoriin lentoihin välttääkseen kontakteja lentoasemilla. Tämä ei Mannerin arvion mukaan ole uhka Helsingin lentoliikenteen solmukohdalle, jota on laajennettu ja uudistettu tarjoamaan upea matkustuskokemus ja vaihtoajat ovat pienimmillään vain 40 minuuttia. Manner toteaa myös, ettei Helsinki-Vantaa ole Euroopan ruuhkaisimpia lentoliikenteen solmukohtia, joka taas houkuttelee lisää matkustajia kulkemaan Suomen kautta Eurooppa-Aasia -liikenteessä. Liikematkailun osalta Manner arvioi Finnairin kokevan vähemmän vaikutuksia, kuin monet muut eurooppalaisyhtiöt. Vuonna 2019 liikematkustus oli noin 20 prosentin luokkaa kaikista Finnairin matkustajista. He toivat noin 30 prosenttia Finnairin tulovirrasta. Finnair varautuukin siihen, ettei osa liikematkustajista palaa takaisin lentokoneisiin nopealla aikataululla vaan liikematkailun kasvua haetaan uudelta pohjalta. Manner nosti liikematkailun sijaan esiin premium-palvelut vapaa-ajanmatkustuksessa tärkeäksi ja kasvaksi segmentiksi. Finnair valmistautuukin esittelemään uutta premium economy -luokkaa kaukoliikennekoneissaan lähivuosien aikana. Finnair julkisti kyseisen premium economy -hankkeen vuonna 2018. Se on kuitenkin viivästynyt koronaviruspandemian takia. Alkuperäisen aikataulun mukaan ensimmäiset uudistetut matkustamot oli tarkoitus esitellä jo vuoden 2020 loppupuolella ja kaikissa kaukoliikennekoneissa uusi matkustusluokka oli määrä olla jo vuoden 2022 loppuun mennessä. Uutta aikataulua, tarkempia yksityiskohtia tai paikkamääriä Finnair ei uudesta matkustusluokasta ole toistaiseksi julkistanut tiedusteluista huolimatta. Manner näkee kysynnän kasvun lähtevän sekä economy- että business-luokan matkustajista. Finnair on keskittynyt lisämyyntiin ja uskoo premium economy -luokan kiinnostavan pandemian jälkeisiä matkustajia erityisesti runkoreiteillä Euroopasta Aasiaan. Asiakkaiden arvioidaan keskittyvän palveluun, laatuun ja omaan tilaan lentokoneessa osana matkustuskokemuskokonaisuutta. Nämä trendit tukevat Finnairin odotuksia premium economy -luokan tulevaisuudesta. Manner arvioi oneworld-yhteistyön sekä kahdenvälisten lentoyhtiöyhteistyöhankkeiden olevan olevan isossa roolissa jatkossakin. Finnair on mukana Siperian ja Atlantin yhteishankkeissa oneworld-yhtiöiden kanssa. Finnairilla on käynnissä myös kahdenväliset neuvottelut kiinalaisen Juneyao Airlinesin kanssa yhteisestä liiketoimintamallista Shanghain reitin osalta. Hanke julkistettiin keväällä 2020. Juneyao Airlines aloitti lennot Shanghain ja Helsingin välillä kesällä 2019. Syksyllä 2020 Juneyao avasi reitin Zhengzhousta Helsinkiin. Kiinalaisyhtiön suunnitelmissa on ollut myös käynnistää lentoja Helsingistä muualle Eurooppaan. CAPA Live -haastattelun lopussa toimitusjohtaja Manner totesi Finnairin olevan pandemian jälkeen aiempaa ketterämpi ja vahvempi lentoyhtiö.
|
|||