Ukrainassa tuli 28. marraskuuta 2018 voimaan poikkeustilalaki, joka koskee kymmentä lääniä maan itä-osassa. Itäisen Ukrainan alue on ollut jo vuosien ajan lentoliikenteen ns. conflict zone -listauksessa. Kaupallinen lentoliikenne ei siis lennä Itä-Ukrainan ylitse vaan käyttää ainoastaan maan länsiosia. Finnair seuraa tarkasti nykytilanteen kehittymistä taatakseen turvalliset operaatiot jatkossakin. Ukrainan parlamentti hyväksyi 26.11.2018 poikkeustilalain voimassaolon ajalle 28.11.-27.12.18. Se koskee Chernigivin, Sumin, Harkovan, Luganskin, Donetskin, Zaporizhyen, Hersonin, Nikolaevin, Odessan ja Vinnitsan läänejä. Laki antaa valtiojohdolle mahdollisuuden ryhtyä tiettyihin rajoittaviin tai määrääviin toimenpiteisiin tilanteen niin vaatiessa. Ulkoministeriön mukaan matkailijoita koskevia erityisrajoituksia ei ole toistaiseksi esitetty. Euroopan lentoturvallisuusviraston EASA on Eurocontrollin ja Yhdysvaltain FAA:n ohella julkaissut oman turvallisuustiedotteen Ukrainan ylilennoista jo vuonna 2014. Viimeisin päivitys tähän turvallisuustiedotteeseen on tehty vuonna 2016. Viranomaiset kielto on koskenut lentoja Simferopolin (UKFV) ja Dnepropetrovskin (UKDV) lentotiedotusalueilla. FAA on lokakuusta 2018 lähtien sallinut Yhdysvaltalaisyhtiöiden lennot Itä-Ukrainan ylitse. Toistaiseksi rajoitukset tai poikkeustilalaki eivät siis koske Länsi-Ukrainaa, mutta esimerkiksi Finnair kertoo seuraavansa tarkasti tilanteen kehittymistä alueella. Reitityksiä arvioidaan mahdollisten riskien myötä tarpeen mukaan tilannekohtaisesti. "Finnair lentää ainoastaan Länsi-Ukrainan ilmatilassa, emme lennä Itä-Ukrainan ilmatilassa. Noudatamme lentoreittien valinnassa viranomaisten suosituksia ja määräyksiä. Viime kädessä kapteeni tekee aina lopullisen päätöksen lennon turvallisesta operoinnista.", kommentoi Finnair nykytilannetta Lentoposti.fi:lle. Lue myös:
|
|||