Finnairin Airbus A330 -matkustajakone OH-LTS teki kovan laskun New Yorkin JFK-lentokentälle 20. toukokuuta. Tarkastuksen perusteella toinen päälaskuteline pitää vaihtaa. Sama kone meni 18. toukokuuta laskuun Halifaxiin moottorin tehonsäätöjärjestelmän vian takia. Sunnuntaina Helsingistä New Yorkiin matkalla olleen Airbus A330-302E -koneen (OH-LTS) miehistö joutui sammuttamaan Atlantin yläpuolella koneen vasemman voimanlähteen. Airbusin General Electric CF6-80E1 -ohivirtausmoottorin tehonsäätöjärjestelmään oli tullut vika. Ohjaajat veivät koneen turvallisesti laskuun Halifaxiin Kanadaan ja matkustajat majoitettiin alueen hotelleihin. Seuraavana päivänä samaa AY005 reittiä Helsingistä New Yorkiin lentänyt A330 teki Halifaxiin teknisen välilaskun vieden paikalle moottorin korjaamiseen tarvittavan henkilöstön ja varaosat. Kun Tango Sierra lennettiin tiistaina Halifaxista New Yorkin John F. Kennedy Airport -lentokentälle, tapahtui ns. kova lasku. Sellaisessa koneen järjestelmät kertovat lentäjille mm. pystynopeuden raja-arvojen ylittyneen, jolloin tarkastukseen on ryhdyttävä. Siinä varmistetaan että koneen rakenteisiin ei ole syntynyt vaurioita. Ensimmäisenä asiasta kertoneen Aviation Heraldin mukaan OH-LTS laskeutui New Yorkin JFK-lentokentän kiitotielle 31R kello 12.33 paikallista aikaa. Kovan laskun jälkeen Airbus rullasi ilman ongelmia terminaalin matkustajasiltaan. Lentokentällä vallitsi Metarien mukaan puuskainen tuuli, joka kuitenkaan ei ollut erityisen voimakas. Airbus A330 -koneen suurin demonstroitu sivutuulikomponentti on 40 solmua ja sen ylitys ei ollut nyt lähelläkään. Finnairista vahvistettiin, että tarkastuksen perusteella Airbusin toinen Messier-Bugatti-Dowtyn valmistama massiivinen nelipyöräinen päälaskuteline on kovan laskun jälkeen vaihdettava ennen seuraavaa lentoa. ++ Aviation Heraldin juttu Lue myös:
|
|||