Toimet ovat osa Finnairin vuonna 2011 alkanutta säästöohjelmaa. Finnair tavoitteli 18 miljoonan euron pysyviä vuosittaisia säästöjä ensisijaisesti neuvotteluista matkustamohenkilökuntansa kanssa, mutta neuvottelut jäivät tuloksettomiksi. Ulkoistussuunnitelmiin liittyvä oman työn vähennystarve seuraavan kahden vuoden aikana on yhteistoimintaneuvotteluissa käsitellyn mukaisesti 540 henkilötyövuotta. Vähennykset voidaan toteuttaa irtisanomisilla, osa-aikaistamisilla, lomautuksilla tai näiden yhdistelmillä. Toteuttamistapa riippuu reittiulkoistusten etenemisestä ja tulee tarkentumaan sitä mukaa, kun reittikohtaisia päätöksiä tehdään.
"Tämä on hyvin pitkälti sama kuin SLSY:n edellinen esitys. Lisäksi SLSY esitti uutena elementtinä noin 4 miljoonan euron määräaikaisia säästöjä yhdeksi vuodeksi. Vastineeksi SLSY edellytti kahden vuoden irtisanomissuojaa. Valitettavasti tämä kokonaisuus jää liian kauas Finnairin tarvitsemista säästöistä." "Emme voi jatkaa nykyisellä kulurakenteellamme, vaan tarvitsemme siihen välittömiä, pysyviä muutoksia. Olemme tarjonneet ratkaisua, jossa säästöistä 12 miljoonaa toteutuisi välittömästi ja loput 6 miljoonaa pidemmällä aikavälillä, mutta tämä vastaantulo ei johtanut sopimukseen". "Ulkoistuksiin liittyvät kumppanineuvottelut ovat edenneet hyvin. Uskomme voivamme solmia ensimmäiset sopimukset kolmannella vuosineljänneksellä ja ulkoistaa ensimmäiset reitit neljännellä vuosineljänneksellä. Mahdollisia kumppaneita löytyy niin Suomesta, muualta Euroopasta kuin Aasiastakin".
Finnair on kertonut tutkivansa myös mahdollisuutta perustaa Suomeen tytäryhtiö, joka tuottaisi Finnair Oyj:lle matkustamopalveluita. Finnair etenee tytäryhtiön perustamisessa. Lue myös:
|
|||