Finnairin matkustamohenkilökuntaa edustava SLSY (Suomen Lentoemäntä ja Stuerttiyhdistys) ja AKT ovat riitauttaneet työnantajan yksipuoliset toimet päivärahakäytäntöjen ja työvuorojen alkamisen muutoksista. Ammattiliitot pitävät toimia voimassaolevan työehtosopimuksen rikkomisena, jonka kerrotaan etenevän työtuomioistuimeen. Kiistasta uutisoi YLE uutiset. SLSY:n puheenjohtaja Marianne Arteva kommentoi YLE:lle, että lomautukselta töihin palanneet Finnairin lentoemännät ja stuertit ovat ihmetelleet palkkakuittejaan. Kyse on päivärahan leikkauksista. Artevan mukaan Finnair maksaisi nykyisin päivärahaa vasta, kun työntekijä saapuu kohteeseen vaikka verottajan ohjeen mukaan päivärahamaksu alkaisi 50 minuuttia ennen lennon lähtöä Helsingistä ja päättyisi tunti lennon laskeutumisen jälkeen. Finnairin matkustamopalvelusta vastaava johtaja Eveliina Huurre kertoo YLE:lle osapuolten olevan asiasta erimielisiä ja kyseessä on prosessimuutos. Huurre kertoo YLE:lle, että päivärahakäytännön muutos koskee matkustamohenkilökunnan lisäksi myös lentäjiä. Syyksi Huurre kertoo mobiilityökalujen hyödyntämisen työaikojen merkinnässä. Finnairin uuden tulkinnan mukaan päivärahaa maksetaan vain silloin kun henkilökunta yöpyy matkakohteessa. Arteva kertoo YLE:lle päivärahan maksuista olevan muodostunut vakiintunut käytäntö, jota on maksettu verottajan ohjeiden mukaisesti. Arteva täsmensi, että työnantaja on aiemmin sanonut pitkään, päivärahojen olevan yksi ansion osa. Suuruusluokaltaan päivärahat ovat olleet Artevan mukaan 400-1000 euroa kuukaudessa. Päivärahakäytäntöä koskevien muutosten lisäksi YLE kertoo Finnairin muuttaneen myös työaikoja. Nykyisin turvatarkastus ja mahdollinen passintarkastus ovat työntekijän vapaa-aikaa, kun aiemmin ne laskettiin työajaksi. Arteva kertoi YLE:lle, että SLSY:n työehtosopimus on voimassa tammikuulle 2022 ja että AKT on riitauttanut Finnairin toimet. Asiaa käsitellään seuraavan kerran työtuomioistuimessa. YLE:n mukaan Finnairin hieman alle 6000 työntekijästä lomautettuna olisi edelleen noin puolet. Nyt töissä olisi vain 300 lentoemäntää ja stuerttia, kun ennen pandemiaa heitä oli noin 2200.
|
|||