Tuore matkustamohenkilökuntaa edustava työntekijäliitto Cabin Crew ry pyrkii saamaan jalansijaa työehtosopimusneuvotteluissa Finnairin kanssa. Sopimusoikeus on kuitenkin Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY:llä. Finnair ilmoitti 26. toukokuuta YT-neuvotteluiden päättymisestä. Työntekijäliitto Cabin Crew ry kertoo tiedotteessaan, että päätös uuden yhdistyksen perustamisesta syntyi, kun SLSY:n säästöneuvottelut työnantaja Finnairin kanssa kariutuivat, vaikka osa jäsenistöstä olisi Cabin Crew ry:n mukaan ollut valmis joustoihin. "Meillä on yhteinen tavoite työnantajan kanssa. Haluamme varmistaa, että "Me uskomme avoimuuteen, yhteistyöhön ja vapaaseen mielipiteen ilmaisuun. Olemme valmiita rakentamaan työnantajan kanssa uudenlaista dialogiin perustuvaa neuvottelukulttuuria", Kirsi Seppänen sanoo. Finnair on esittänyt matkustamohenkilökunnan osalta jopa kolmasosan ulkoistamista, joka tarkoittaisi ensivaiheessa kolmen kaukoreitin ja myöhemmin kymmenen lisäreitin työvoiman ulkoistamista. Tänään päättyneissä YT-neuvotteluissa oli esillä 540 henkilötyövuoden vähennystarve matkustamohenkilökunnasta. Cabin Crew ry ei toistaiseksi ole julkistanut tai kommentoinut jäsenmääräänsä mutta perustajia oli kolme eli minimimäärä mitä yhdistystoiminta vaatii. Lentoposti.fi:n saamien tietojen mukaan uuden yhdistyksen perustaneet eivät olisi koskaan kuuluneet ammattiliitto SLSY:n jäsenistöön. Suomen suurimmalla matkustamohenkilökunnan etujärjestöllä Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ry:llä on voimassa oleva työehtosopimus Finnairin kanssa sekä alan yleissitova sopimus ja neuvotteluoikeus. SLSY:n jäsenet ovat suomalaisten ja Suomessa toimivien lentoyhtiöiden lentoemäntiä, stuertteja ja pursereita. He työskentelevät muun muassa Airfix Aviationilla, AirProlla, Air Ålandilla, Blue1:lla, Finnairilla, Flybellä, Jetflitellä ja Norwegianilla. SLSY on harmissaan tilanteessa ja ihmettelee mm. Finnairin tarjoamia tiloja uuden liiton esittelyyn. SLSY ei ole saanut omiin tilaisuuksiinsa yhtiön tiloja käyttöön enää aikoihin. Liitto ihmetteleekin eripuran lietsomista työntekijöiden keskuuteen. "SLSY:n työ suomalaisen työn ja työehtojen puolesta jatkuu", painottaa Suomen Lentoemäntä- ja Stuertti Yhdistyksen sopimussihteeri Anu Hietala.
Julkisuudessa työnantajan esittämä 18 miljoonan euron säästötavoite on Cabin Crew'n Kirsi Seppäsen mielestä saavutettavissa. Tuoreen yhdistyksen puheenjohtaja kertoo tavoitteena olevan pääsy neuvottelemaan puolentoista vuoden päästä uudesta työehtosopimuksesta. "Säästöt jakautuvat pitkälle aikavälille. Mistään radikaaleista leikkauksista tässä ei "Emme tee tätä työtä pelkästään rahan vuoksi, vaan jaamme yhdessä myös intohimon lentämiseen ja hyvään asiakaspalveluun - Finnair olemme me kaikki yhdessä", Seppänen jatkaa.
Mahdollisesta liittojen jakautumisesta hyötyy ensisijaisesti työnantaja, joka pääsee kilpailuttamaan eri ryhmiä keskenään työehdoista. Mutta asia ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys. Finnairin historiassa tunnetaan myös aika 1970-luvulla, jolloin lentäjäliitto ajautui kiistaan nuoremman ja vanhemman ikäluokan kesken. Tuolloinen Suomen lentäjäliitto SLY jakautui vuonna 1976 enimmäkseen kaukoliikenteen osalta Finn-Cockpit -yhdistykseen. Finnairin tuolloinen pääjohtaja Gunnar Korhonen oli huolissaan yhtiönsä imagosta ja sen lisäksi olisi neuvoteltava työehdoista kahden liiton kanssa. Vaikka neuvotteluyhteys syntyikin epäsi tuolloinen Liiketyönantajain keskusliitto Finn-Cockpitin neuvottelumahdollisuuden. Lähes kahden vuoden mittainen hajaannus päättyi vuonna 1978. Molemmat liitot yhdistyivät vuonna 1977 nimensä SLL:ksi eli Suomen liikennelentäjäliitoksi muuttaneeseen SLY:hyn. Lentoposti.fi:n saamien lentäjäkommenttien mukaan kukaan ei muistele tuolloista hajaannuksen aikaa hyvänä asiana. Lue myös:
|
|||