Finnairin nelimoottorikoneiden aikakausi päättyi 4. lokakuuta 2017, kun yhtiön käytössä ollut viimeinen Airbus A340-300 (OH-LQE, MSN938) nousi ilmaan sateiselta Helsinki-Vantaalta. Siirtolennon määränpää on Ranskan Tarbes, jonne kone menee säilytykseen. Viimeisen kaupallisen lentonsa Finnairin väreissä OH-LQE lensi jo 31. tammikuuta, kun se palasi kotikentälle Tokion Naritasta. Tämän jälkeen koneelle on tehty luovutushuoltoja ja valmistelevia toimia luovutusta varten. OH-LQE (MSN938) on varsin tuore koneyksilö, joka teki ensilentonsa heinäkuun alussa 2008. Finnairin laivastoon kone liittyi tehdasuutena ja se saapui Helsinki-Vantaalle 31. heinäkuuta 2008. Kyseessä oli tuolloin Finnairin viides A340-300 -kone ja se oli maalattu oneworld-allianssiväritykseen. Finnairin tuorein nelimoottoriaikakausi käynnistyi vuonna 2006, kun ensimmäinen käytettynä hankittu A340-300 (OH-LQA) otettiin käyttöön. McDonnell Douglas MD11 -koneiden aika oli tulossa päätökseen ja niiden korvaaminen Airbus-laivastolla alkoi. Aiemmin yhtiö operoi nelimoottorisilla Douglas DC-8 -matkustajakoneilla vuodesta 1969 alkaen. Niillä Finnair lensi aina vuoteen 1985 asti. Blue1 on lentänyt Avro RJ85 -suihkukoneilla. Mäntämoottoriaikakautena Ilmavoimat operoi sotien aikana nelimoottorisella de Havilland D.H.86 Express -koneella. Veljekset Karhumäellä on ollut DC-6-koneita. OH-LQE:n siirtolento FIN8961 nousi ilmaan 4. lokakuuta Helsinki-Vantaan kiitotieltä 22L noin kello 10.20. Määränpäänä koneella on Lounais-Ranskassa sijaitseva Tarbes-Lourdes. Siellä toimii Tarmac Aerosaven lentokoneiden säilytyspaikka. Yhtiö on Euroopan suurin lentokoneiden varastoija ja siinä ovat mukana mm. Airbus, Sita France ja Safran. Finnair on sopinut A340-300-koneiden toimituksista ja palautuksista Airbusille osana uusien A350-900-koneiden tilauksia. Lue myös:
|
|||