Flybe Finlandin tappiot pienentyivät ja tuottoja on saatu keväästä 2013 lähtien. Liikevaihto kasvoi suuremman laivaston myötä mutta tulos jäi yhä tappiolliseksi. Vuosi oli myös koko Flybe ryhmän historian haasteellisin polttoaineiden ja valuuttakurssien haastamana. Flybe Finlandin tulos jäi ennen veroja noin 7,6 miljoonaa euroa tappiolle mutta suunta on kääntynyt verrattuna edellisvuoden noin 11,3 mijoonan euron tappioihin verrattuna. Verojen jälkeen noin 5,8 miljoonan euron tappioista Flybe:n emoyhtiö tappioksi jäi noin 3,3 miljonaa euroa. Flybe Finland on Finnairin (40%) ja Flyben (60%) yhteisomistuksessa. Flybe Finlandin laivasto kasvoi vuoden aikana 12:sta uudella lentokoneella 28 koneen laivastoksi. Koneista 21:llä operoidaan sopimuslentämisen piirissä, joka kasvoi suuremman laivaston myötä hurjat 220 prosenttia. Yhtiöstä kasvoi Euroopan suurin sopimuslento-operaattori reilun 150 miljoonan euron liikevaihdolla. Flybe Finladin matkustajatäyttöaste oli 41,8 prosenttia ja parannusta edellisvuoteen tuli 3,5 prosenttia. Lennetyn sektorin pituus kasvoi 5,5 prosentilla 405 kilometriin. Flybe Finland siirrettiin tammikuussa 2013 osaksi Flybe Outsourcing Solutions (FOS) -liiketoimintayksikköä, joka keskittyy pääosin lentoliikenteen ulkoistamispalveluiden tarjoamiseen. Flybe emoyhtiön mukaan 75 prosenttia Flybe Outsourcing Solutions (FOS) -liiketoimintayksikön laivastosta on vähäriskisen sopimuslentämisen piirissä ja toiminta on saatu nyt kannattavaksi. Yhtiön mukaan se on nyt valmis tulevaisuuteen ja on kilpailukunnossa. Flybe emoyhtiön kokonaismatkustajamäärä kasvoi 16,4 prosenttia 9,4 miljoonaan täyttöasteen ollessa 62,6 prosenttia. Liikevaihto kasvoi noin 15,1 prosenttia 916 miljoonaan euroon mutta tulos verojen jälkeen jäi noin 49 miljoonaa euroa tappiolle. Lue myös:
|
|||