FT: Finnairin tietyillä kaukolennoilla Marimekko-tavarasta saattaa kadota jopa 30 prosenttia

marimekko_2_finnairFinnair on saanut mukavasti näkyvyyttä yhteistyöllään Marimekon kanssa. Ruotsalaisen FlyTorget.se-nettisivun mukaan suosio vaikuttaisi olevan jo hieman liiankin suurta. Tietyillä reiteillä käytössä olevista Marimekko-kuvioiduista tuotteista saattaa kadota jopa 30 prosenttia matkustajien viedessä mukanaan haluttua designiä.

Lennoilla on toki myynnissäkin Marimekko-brändättyjä tuotteita. Valitettavasti monet matkustajat jättävät kaupat tekemättä ja vievät mukanaan koneesta sen varustukseen kuuluvia tavaroita, etenkin Marimekon tekstiilejä mutta joskus myös astioita.

marimekko_a340_business_finnair"Joillain tietyillä laajarunkoreiteillä tyynyjen ja torkkupeittojen hävikki voi olla jopa 30 prosenttia", kertoi Finnairin kaupallisen ryhmän johtaja Allister Paterson FlyTorgetille.

Toisaalta Marimekko-tavaran hävikki osoittaa, että yhteistyökumppani on osoittautunut kiinnostavaksi. Ratkaisua katoamisongelmaan ei kuitenkaan ole keksitty.

"Toistaiseksi näemmekin tämän lähinnä markkinointikuluna, vaikka kalliiksi se alkaa käydä, koska koneisiin on jatkuvasti vietävä uutta tavaraa", Paterson totesi FlyTorgetin mukaan.

Unikko_2Finnair esitteli jo lokakuussa 2012 Marimekon megasuosittuun Unikko-kuosiin maalatun Airbus A340 -koneen (kuva vasemmalla). Koneeksi valittu OH-LQD jatkoi suomalaisten menestysten esittelyä. Sen edellisen ulkoasun teemana oli Rovion Angry Birds -peli.

Yhteistyötä Marimekon kanssa laajennettiin edelleen toukokuussa 2013. Silloin järjestettiin kansainväliselle medialle julkistustilaisuus Helsinki-Vantaan VIP Presidentti -terminaalissa. Yhtiö esitteli samassa yhteydessä Airbus A330 -koneeseen (OH-LTM, kuva alempana) maalatun Marimekon Metsänväki-kuosin.

marimekko_finnair”Marimekko-yhteistyöllä haluamme tuoda suomalaisen ajattoman ja modernin designin osaksi asiakkaidemme matkustuskokemusta, ja näin lisätä näkyvyyttämme erityisesti Aasian-markkinoilla”, kertoi Finnairin asiakaspalvelusta vastaava johtaja Anssi Komulainen julkistustilaisuudessa.

”Toukokuusta lähtien business-luokan asiakkaamme nauttivat ateriansa Marimekon meille erityisesti suunnittelemista astioista. Myös ateriatekstiilit, niskaliinat, peitot ja tyynyt ovat Marimekko-kuosisia. Ne toistuvat myös economy-luokan kertakäyttöastioissa, niskaliinoissa, torkkupeitoissa ja tyynyissä.”

marimekko_1_finnairMarimekko for Finnair -malliston suunnitteli Sami Ruotsalainen yhteistyössä Kristina ja Emma Isolan kanssa. Astioiden värit ja Maija Isolan Marimekko-klassikkoprintit kertovat Finnairin mukaan tarinaa suomalaisesta luonnosta ja näkymistä, jotka avautuvat lentokoneen ikkunasta.

Astiat ja tekstiilit on suunniteltu erityisesti lentokonekäyttöön. Business-luokan astiat valmistetaan kevyestä posliinista, joka auttaa vähentämään polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä.

METSANVAKI_1Tavaran katoamisen ohella Finnairin Marimekko-yhteistyö on aiemminkin kokenut vastuksia kun Metsänväki-kuvio osoittautui plagiaatiksi ukrainalaisen taiteilijan 60-luvun maalauksesta.

Marimekko ja Finnair olivat yhtä yllättyneitä tästä tiedosta kuin suuri yleisökin. OH-LTM:n runko maalattiinkin pikaisesti takaisin valkoiseksi. ++

FlyTorget.se -sivun uutinen

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja Marimekko-yhteistyöstä:

Finnair vaihtoi ylleen mukavamman Marimekon Unikko-kuosin