Lennoilla on toki myynnissäkin Marimekko-brändättyjä tuotteita. Valitettavasti monet matkustajat jättävät kaupat tekemättä ja vievät mukanaan koneesta sen varustukseen kuuluvia tavaroita, etenkin Marimekon tekstiilejä mutta joskus myös astioita.
Toisaalta Marimekko-tavaran hävikki osoittaa, että yhteistyökumppani on osoittautunut kiinnostavaksi. Ratkaisua katoamisongelmaan ei kuitenkaan ole keksitty. "Toistaiseksi näemmekin tämän lähinnä markkinointikuluna, vaikka kalliiksi se alkaa käydä, koska koneisiin on jatkuvasti vietävä uutta tavaraa", Paterson totesi FlyTorgetin mukaan.
Yhteistyötä Marimekon kanssa laajennettiin edelleen toukokuussa 2013. Silloin järjestettiin kansainväliselle medialle julkistustilaisuus Helsinki-Vantaan VIP Presidentti -terminaalissa. Yhtiö esitteli samassa yhteydessä Airbus A330 -koneeseen (OH-LTM, kuva alempana) maalatun Marimekon Metsänväki-kuosin.
”Toukokuusta lähtien business-luokan asiakkaamme nauttivat ateriansa Marimekon meille erityisesti suunnittelemista astioista. Myös ateriatekstiilit, niskaliinat, peitot ja tyynyt ovat Marimekko-kuosisia. Ne toistuvat myös economy-luokan kertakäyttöastioissa, niskaliinoissa, torkkupeitoissa ja tyynyissä.”
Astiat ja tekstiilit on suunniteltu erityisesti lentokonekäyttöön. Business-luokan astiat valmistetaan kevyestä posliinista, joka auttaa vähentämään polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä.
Marimekko ja Finnair olivat yhtä yllättyneitä tästä tiedosta kuin suuri yleisökin. OH-LTM:n runko maalattiinkin pikaisesti takaisin valkoiseksi. ++ FlyTorget.se -sivun uutinen Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja Marimekko-yhteistyöstä: Finnair vaihtoi ylleen mukavamman Marimekon Unikko-kuosin
|
|||