Haastavat sääolosuhteet Drolo-dronehankkeen harmina Oulussa – lentovaihetta ei ole saatu käyntiin

Drolo_AVY_drone_1 (Päivitynyt klo 13.25) Suomessa toteutettava Drolo-dronehanke on edennyt ja parhaillaan käynnissä on Oulun seudulla toteuttava lentovaihe, jossa pilotoidaan ratkaisuja alailmatilan liikenteen hallintaan ja haetaan ratkaisuja miehittämätön ilmailun integroimiseksi samaan ilmatilaan perinteiseen miehitettyn ilmailun kanssa. Marraskuun vaihtelevat sääolosuhteet sateineen ja pakkasineen ovat kuitenkin tuoneet haasteita lentojen toteutukseen. Aktiivisen lentovaiheen käynnistyminen peruuntui lopulta myös keskiviikkona. Haasteista huolimatta Drolo-hanke on jo onnistunut, sillä vaadittavat lupamenettelyt saatiin toteutettua onnistuneesti.


Drolo-hankkeessä pyritään ratkomaan haasteita perinteisen ja miehittämättömän ilmailun turvallisen integroinnin varmistamiseksi. Tehokkaan, turvallisen ja ammattimaisen toiminnan varmistamiseksi tarvitaan mm. toimiva alailmatilan lennonvarmistus, lennon hallinta näköyhteyden ulkopuolella sekä mahdollisuus suorittaa useita erilaisia tehtäviä yhdellä lennolla.

EFOU_twr_1Suomessa toteuteuttavan hankkeen tavoitteena on lennättää kuljetusdronea Oulun lentoaseman läheisyydessä erillisillä ilmatilakäytävillä ja suorittaa ennalta määriteltyjä lentotehtäviä 7.-11. marraskuuta 2022 välisenä aikana.

Hanketta varten UTM-lennonjohto (UTM, Unmanned Traffic Management) ja CIS -testialue (Common Information Services) koelentoja varten. Drolo-projektin lentoja varten luodut väliaikaiset ilmatilalohkot sijaitsevat valvotussa ja valvomattomassa ilmatilassa.

Lentotoiminta tapahtuu pääosin Oulun lentoaseman vaikutusalueella, joko lentoaseman välittömässä läheisyydessä tai Oulun lennonjohdon vastuulla olevassa lentoasemaa ympäröivässä valvotussa ilmatilassa. Osa suunnitelluista lennoista tapahtuu joko osittain tai kokonaan kaupunkialueella tiheästi astuttujen alueiden yläpuolella.

Drolo_ilmatilalohkotSuunnitelmissa oli suorittaa useita drone-lentoja eri reiteillä. Tavoitteena oli lentää simuloitu laboratorionäytteiden kuljettaminen Hailuodosta Oulun yliopistolliseen keskussairaalaan (OYS) sekä lento valvotussa ilmatilassa kansainväliseltä Oulun satama-alueelta Oulun kansainväliselle lentoasemalle. Muita suunniteltuja lentoja olivat tarviketoimitus OYSin Vihikarista Hailuotoon sekä pakettikuljetus Oulun kaupungista Oulun Ideaparkiin ja lyhyt lento tiheästi asutulla aluella Hiirosesta Oulun Yliopistolliseen sairaalaan.

 "Dronekuljetuksilla on mahdollisuus nopeuttaa toimituksia esimerkiksi vesistöjen ja maantieruuhkien yli. Esimerkiksi hyvinvointialaa kiinnostaa tässä hankkeessa, miten dronet soveltuisivat erilaisten lääketieteellisten näytteiden kuljetukseen. Usein tapahtuva laboratorionäytteiden kuljettaminen Hailuodosta OYS:iin säästäisi oletettavasti paljon aikaa ja vähentäisi myös hiilidioksidipäästöjä”, avasi Finntraffic Lennonvarmistus Oy:n markkinoinnista ja asiakkuuksista vastaava apulaisjohtaja Pasi Nikama.

Drolo-hankkeen lennot on aikataulutettu kaupallisen lentoliikenteen ulkopuolelle. Käynnissä olevassa hankkeessa miehitetyllä ilmailulla on ensisijaisuus miehittämättömään ilmailuun nähden. Hankkeessa simuloidaan miehittämättömän ja miehitetyn lentotoiminnan yhteensovittamista.

AstraUTMKoelentoja koordinoi Oulun lennonjohto, jolla on käytössä Exponentin kehittämä ASTRA UTM -sovellus (Unmanned Traffic Management). Se mahdollistaa dronejen lentojen seurannan, lentosuunnitelmien hyväksymisen ja hylkäämisen sekä ilmatilannekuvan jakamisen eri toimijoille.

Oulun lennonjohto toteuttaa Drolo-hankkeelle normaalin lennonvarmistuspalvelun ohella rinnakkaisia toimenpiteitä kuvaamaan mahdollisia tulevia miehittämättömän ilmailun hallinnan menetelmiä. Käytännössä Oulun lennonjohto simuloi tulevan sääntelyn mukaista USSP-tehtävää (U-space service provider). Fintraffic ANS toimii projektissa lennonvarmistuspalveluntarjoajana toimilupansa ja valtuuksiensa puitteissa ja Drolo-projekti toimii hankkeessa lennonvarmistuksen tukena.

Drolo_AVY_drone_2Haastavat sääolosuhteet ovat kuitenkin olleet hankkeen harmina ja lentoja on jouduttu perumaan pääasiassa pakkasen takia. Aktiivista lentovaihetta pyrittiin käynnistämään vielä keskiviikkona 9. marraskuuta.

“Vaikka lentoja ei ole vielä voitu toteuttaa on hanke onnnistunut jo konseptina. Suurin koeponnistus on ollut ns. paperityöt eli erilaiset luvat ja turvallisuustarkastelut. Ne ovat kunnossa ja mahdollistavat toiminnan. Itse lento on enää tekninen suoritus”, kertoi Nikama Lentoposti.fi:lle.

Drolo-hankkeen lento-osuus venyi syksylle saakka pitkän ja merkittävän työmäärän seurauksena. Hanke huomioi myös ilmavoimien harjoitusten lentotoiminnan, jota oli nyt toteutuvan jakson edeltävänä sekä seuraavana viikkona. Lentoposti.fi:n tietojen mukaan Ilmavoimat on suhtautunut hankkeeseen positiivisesti ja olisi mahdollistanut toiminnan myös kyseisinä viikkoina. Oulun lentoasema on vilkas toimintaympäristö ilman ilmavoimien harjoituksiakin, sillä lentokentälle operoi kaupallista liikennettä, FinnHEMSin lääkärihelikopteri ja yleisilmailun lisäksi siellä on myös laskuvarjohyppytoimintaan.

Kaikki suunnitelmat on läpikäyty ja tarvittavat turvallisuustarkastelut on tehty tiiviissä yhteistyössä liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kanssa. Myös kaikkien osapuolten luvat ovat viranomaisen puolesta kunnossa. Drolo-hankkeen drone-operaattorina toimii VTT.

Oulu_Twr“Siirrymme tänään aktiiseen lentovaiheeseen. Ilmatieteen laitoksen toimittaman ennusteen mukaan pakkanen lauhtuisi nollan vaiheille puolen päivän jälkeen. Ensimmäinen lift off, jossa koekäytetään järjestelmiä lyhyellä lennolla Oulun lentoasemalta tapahtuu kello 12. Tässä vaiheessa aikaikkuna on lyhyt saapuvaan Finnairin reittikoneeseen nähden. Toinen lento toteutetaan kello 12.30”, jatkoi Nikama.

Lennoista ensimmäinen toteutetaan VLOS-lentona (Visual line of sight) Oulun lentoaseman alueen ulkopuolelle. Lennon pituuden arvioidaan olevan noin 15 minuuttia ja käyttävä lentokorkeus on enintään 100 metriä. Toinen lento toteutetaan BVLOS-lentona (Beyond line of sight) eli näköyhteyden ulkopuolisena operaationa. Tällä noin puolituntisella lennolla suunnataan lentoasemalta länteen noin 10 kilometrin päähän ja lentokorkeutta on enintään 120 metriä.

Keskiviikkoiltapäivällä noin kello 13.20 Nikama vahvisti Lentoposti.fi:lle, että keskiviikolle suunniteltu lentotoiminta on kuitenkin jouduttu perumaan. Vastoin ennusteita pakkanen kiristyi Oulussa alkuiltapäivästä kuuteen asteesee ja ennusteessa luvataan heikkoa lumisadetta. Lentotoiminnan aktiivivaihetta arvioidaan käynnistettävän torstaina 10. marraskuuta.

Drolo-hankkeen lennot suoritetaan AVY:n EVTOL Aera 1.5-hybrididronella, joka hyödyntää kiinteäsiipisen ja pystysuoraan nousevan VTOL-ilma-aluksen (Vertical Take-Off and Landing) parhaita ominaisuuksia.

drolo_AVY_aeraDronen siipienkärkiväli on 2,4 metriä ja se saavuttaa parhaimmillaan 40 solmun eli reilun 70 km/h nopeuden. Toiminta-aikaa järjestelmällä on 55 minuuttia ja se voi lentää pisimmillään 60 kilometrin päähän. Aera 1.5:n suurin lentoonlähtöpaino on 12 kg ja se voi kuljettaa 1,5 kg:n hyötykuorman. Kyseisellä dronella voidaan operoida kevyessä sateessa ja 16 solmun tuulessa. Lämpötilan osalta rajoitteena on tällä hetkellä 0 Celsius-astetta.

Lentoja päästäneen viimeisten käänteiden jälkeen käynnistämään siis torstaina 10. marraskuuta, jolloin suunnitelmissa oli alustavasti pidempi lento-operaatio. Tuolloinkaan ei todennäköisesti lennetä Hailuotoon saakka. Lopulliset lentosuunnitelmat päätetään säätilanteen mukaan torstaiaamuna. Lentosääennusteen mukaan Oulussa sataisi kuitenkin torstaamuna lunta ja ennusteessa on myös mahdollisuus jäätävälle tihkusateelle.

Perjantain sääennuste puolestaan lupailee Oulun seudulle runsaita sateita, mutta varapäivänä lauantaina sääolosuhteet vaikuttavat ennusteen mukaan viikon parhailta lentotoimintaa ajatellen. Tuolloin saatetaan vielä toteuttaa lento Hailuodosta Oulun keskustaan.

Keväällä 2021 käynnistynyt Drolo-hanke on Business Finlandin ja kumppaneiden yhdessä rahoittama noin 7,5 miljoonan euron hanke. Hankkeessa tutkitaan, kehitetään ja pilotoidaan ratkaisuja alailmatilan liikenteenhallintaan, 5G-yhteyksiin sekä painetun ja sulautetun elektroniikan hyödyntämiseen. Hankkeessa testataan älykkäitä dronepalveluita satamaan, dronejen käyttöä lentoaseman lähialueella, dronesääpalvelua sekä myös vedyn sopivuutta dronejen energialähteeksi.

Drolo-hankkeeseen osallistuu Oulun ja Hailuodon seutukuntien lisäksi mm. Fintraffic Lennonvarmistus, VTT, Nokia, Finavia, Insta, TactoTek, Oulun satama, Fleetonomy ja MediaTek. Hanke päättyy 31. maaliskuuta 2023.

Eurooppalaisen lainsäädännön odotetaan mahdollistavan U-Space järjestelmiä eli kaupunkien alailmatilan hallintaratkaisuja jo alkuvuodesta 2023. MH

Päivitys kello 13.25: Korjattu uutista, sillä keskiviikon lennot peruuntuivat odotuksista huolimatta.

Lue myös: