Helsingin kaupunki ja Finavia valmistelevat yhteistyössä Malmin lentoasema-alueen hallinnan siirtoa ensi vuodenvaihteessa. Nyt Finavian hallinnassa oleva lentoaseman alue ja rakennukset siirtyvät kaupungin hallintaan sopimuksen mukaisesti 1. tammikuuta 2017.
Alueella toimivien yritysten vuokranantaja muuttuu hallinnan siirron myötä. Helsingin kaupunki tarjoaa yrittäjille vuokrasopimuksen jatkoa. Nykyisin jo 80-vuotiaan Helsinki-Malmin lentoaseman toiminta koostuu lentokoulutuksesta, yleisilmailusta ja viranomaislennoista. Sen historiallisesti arvokkaassa ympäristössä toimii useita harrasteilmailuseuroja, lentokouluja ja yrityksiä. Finavia lopettaa lentoaseman pitämisen Malmilla 31. joulukuuta 2016. Patrian ammattilentäjiä kouluttava yksikkö siirtyy uusiin tiloihin Tampere-Pirkkalaan keväällä 2017. Näiden tietojen valossa on todennäköistä, ettei lentotoiminta tule kuluvan vuoden jälkeen jatkumaan Malmilla nykyisessä laajuudessaan. Malmin lentoasema on laskeutusmismäärillä mitattuna Suomen toiseksi suurin lentokenttä. Helsinki-Malmin lentoasema valmistui 17. toukokuuta 1936. Kentän virallinen avajaisseremonia vietettiin samana päivänä vuonna 1938. Ensimmäinen lento kentälle operoitiin jo 16. joulukuuta 1936. Malmi oli koko maan ylpeys ja lentoliikenteen keskus. Kun päälentokenttä siirtyi Seutulaan eli nykyiselle Helsinki-Vantaalle, Malmista muodostui lentokoulutuksen, viranomaistoiminnan ja myös harrasteilmailun kenttä. Malmille kaavoitetaan uutta asuinaluetta Malmin lentokentän alueelle valmistui vuonna 2015 kaavarunkoehdotus, jossa kentälle ja sen ympäristöön on suunniteltu koteja 25 000 asukkaalle ja työpaikkoja tuhansille. Jos lentotoiminta ja sen edellyttämät suojavyöhykkeet poistuvat, Malmilta vapautuu rakentamiseen noin 330 hehtaaria maata. Yleiskaavan lähtökohtana oli väestöennuste, jonka mukaan vuonna 2050 Helsingissä on noin 860 000 asukasta ja 560 000 työpaikkaa. TNS Gallupin vuonna 2014 tekemän kyselyn mukaan vain 15 prosenttia helsinkiläisistä halusi Malmin lentoasemalla asuntoja. Vastaajista 67 prosenttia haluaa säilyttää Malmin lentokenttänä. Lisäksi Malmin lentoasemaa puolustavassa kansalaisadressissa on jo yli 70 000 nimeä. Maaliskuussa 2016 Helsingin kaupunginvaltuusto sai käsiteltäväkseen Suomen suurimman kuntalaisaloitteen. Sen oli allekirjoittanut 13 197 helsinkiläistä. Aloitteen mukaan Malmin lentoasema tuli säilyttää ilmailukäytössä. Helsingin valtuusto kaatoi kuntalaisten aloitteen Malmin säilyttämisestä äänin 55-29 (katso äänijakauma jutustamme: Helsingin valtuusto kaatoi äänestämällä kuntalaisten aloitteen Malmin säilyttämisestä). Rakentamisvaihe kestää 25-30 vuotta Malmin lentokenttäalueen asuntorakentaminen alkaa tämänhetkisen suunnitelman mukaan 2020-luvun alussa. Entinen lentokentän alue erottuu vuosien päästä persoonallisena, lähiseudun asuntotarjontaa monipuolistavana pikkukaupunkina. Kentän arvokas asemarakennus ja lentokonehalli säilyvät joka tapauksessa osana tulevaa aluetta. Alueen rakentaminen kestää 25–30 vuotta. Tällä välin alueella on mahdollista järjestää väliaikaista toimintaa, josta kaupunki neuvottelee mahdollisten kiinnostuneiden yrittäjien kanssa ja johon tullaan keräämään ideoita myös kuntalaisilta. Ehdotuksia voivat tehdä niin lentotoiminnan järjestämisestä kiinnostuneet tahot kuin muutkin kiinnostuneet. Asiasta tiedotetaan tarkemmin kuluvan vuoden aikana. Kotimainen Aviastar Flight Training kertoi marraskuussa 2015 mahdollisista suunnitelmista lentotoimintaoperaattorina jatkamisesta Finavian jälkeen. Aviastarin ideana oli tuolloin hyödyntää lähes kymmenen vuoden ajanjakso, joka jää Finavian poistumisen ja alueen rakentamisen väliin (aiheesta lisää alla olevien linkkien uutisista). Lue myös:
|
|||