Helsinki-Vantaan lentoasemalle ei toimiteta poliittisten lakkojen aikana lentopolttoainetäydennyksiä. Olemassa olevaa varastopolttoainetta säännöstellään ja sen loppuessa ei Suomen päälentoasemalta saa enää lainkaan lentopolttoainetta. Lentoyhtiöt pyrkivät tankkaamaan koneensa ulkomailla ja tarvittaessa tehden tankkausvälilaskuja. Ilmailutiedotuspalvelun reittitiedotteissa kerrotaan Helsinki-Vantaan lentoaseman JET A-1 -polttoainetäydennysten keskeytymisestä ja nykyisen varastopolttoaineen jakelun sääntelystä. Lentoasemalla sijaitsevien polttoainesäiliöiden tyhjentyessä ei tarjolla ole lainkaan polttoainetta lentoliikenteen käyttöön. Viranomaistoiminta on kuitenkin turvattu eli aivan tyhjiksi polttoainevarantoja ei päästetä. Vastaavat häiriöt saattavat realisoitua kaikilla Finavian lentoasemilla ja operaattoreita kehotetaankin varmistamaan lentopolttoaineen saatavuus ennen lennon saapumista Suomeen. Finavia ilmoittaa mahdollisesta polttoaineen loppumisesta lentoasemillaan ilmailutiedotuspalvelussa. Rajoitukset ovat voimassa poliittisten lakkojen ajan eli kaksi viikkoa alkaen maanantaiaamusta 11. maaliskuuta ja jatkuen aina 24. maaliskuuta kello 22.00 UTC-aikaa saakka. Näin pitkällä aikavälillä häiriöt tulevat olemaan merkittäviä, sillä varastot ehtyvät arviolta noin viikossa riippuen ulkomailla onnistuvien tankkausten määrästä. Operaattoreiden tulee Suomeen suuntautuvien lentojen osalta tehdä ns. läpitankkaus eli tankata lentokoneeseen niin paljon polttoainetta, että lento voi saapua Suomeen ja lentää edelleen pois Suomesta ilman polttoainetäydennystä aina, kun se on mahdollista. Suomesta lähtevien lentojen operaattoreiden tulee myös valmistautua polttoainetankkaukseen Suomen ulkopuolella. Polttoaineen rajoitukset koskevat eniten Helsinki-Vantaata, mutta lentopolttoaine saattaa loppua myös muilta Suomen lentoasemilta. Toistaiseksi tankkausmahdollisuus on olemassa esimerkiksi Kittilässä, Ivalossa, Kuusamossa, Oulussa ja Rovaniemellä. Lentoyhtiöistä Finnair joutunut tekemään tankkausvälilaskuja kaukolennoillaan jo maanantaista lähtien. Esimerkiksi Finnairin Tokion Naritan, Hanedan ja New Yorkin lennot ovat tankanneet Tukholman Arlandassa, Soulin lento Budapestissä. Vastaavat tankkausvälilaskut tehdään todennäköisesti myös paluulennoilla mahdollistamaan seuraavat lähdöt kohti tankkauskenttiä. Tämä aiheuttaa merkittävää viivettä aikatauluihin ja vaikuttaa todennäköisesti myös jatkoyhteyksiin Helsinki-Vantaan kautta. Lento-operaatiot Euroopassa mahdollistuvat edellä mainituilla läpitankkauksilla ainakin niin kauan kuin sääolosuhteet Helsinki-Vantaalla mahdollistavat laskeutumiset lähellä suurinta sallittua laskeutumispainoa. Lakon aikana Helsinki-Vantaalle saapuvat lentokoneet kuljettavat siis mahdollisimman paljon lentopolttoainetta mahdollistamaan seuraavan lennon. Tämä tarkoittaa suuremmilla painoilla lentämistä ja sitä kautta myös suurempia päästöjä. Lue myös:
|
|||