Helsinki-Vantaa on nyt entistäkin tehokkaampi ja houkuttelevampi", sanoo lentoasemajohtaja Ville Haapasaari Finaviasta. "Kansainvälisen liikenteen kehittyminen oli vahvaa vuoden 2013 aikana, jolloin saavutimme 15 miljoonaa vuosittaista matkustajaa. Tavoitetilamme on vuoden 2020 ennustetut 20 miljoonaa matkustajaa. Vaihtomatkustuksen kasvu ruokkii koko Helsinki-Vantaan liiketoimintaa", jatkaa Haapasaari.
Haapasaaren mukaan kolme pääkohtaa tulevaisuuden suunnitelmissa ovat kapasiteetti, houkutteleva kaupallinen tarjonta ja matkustajakokemus. Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelman ensimäisessä vaiheessa käyttöön otettiin uutta turvatarkastuskapasiteettia ja lähtöaulaan asennettiin uusia bag drop -automaatteja, joiden avulla matkatavaran luovuttaminen lennolle sujuu nopeasti. Kaikkiaan kustannustehokkuutta parantavia ja resurssitarvetta pienentäviä Scan&Fly -automaatteja on käytössä 14 kappaletta. Lähtöselvitysautomaatteja lentoasemalta löytyy 62 ja palvelutiskejä 76. Haapasaaren mukaan automaation lisääntyminen on lentoliikenteessä maailmanlaajuinen suuntaus. Itsepalvelu tuo matkustajille joustavuutta lähtöselvitysaikoihin, tasoittaa lentoaseman ruuhkahuippuja ja kasvattaa terminaalin kapasiteettia.
Kautta aikojen merkittävin palvelu-uudistus Helsinki-Vantaalla
Kansainväliset toimijat ovat investoineet palvelu-uudistukseen 35 miljoonaa euroa. Finavian oman pääomituksen ulkopuolelta rahoitusta on tarvittu vain seitsemän miljoonaa euroa. Hankkeen arvoidaan luovan ainakin 200 uutta työpaikkaa yhteistyökumppaineiden kautta. "Kyseessä on mittavin, koskaan Helsinki-Vantaalla kerralla tehty palvelu-uudistus. Lentoasemalla avataan noin 70 uutta tai uudistuvaa palvelupistettä. Muutokset tehdään pääasiassa vuoden 2014 aikana", sanoo liiketoimintajohtaja Anne Gullstén Finaviasta. Ravintolatarjonta monipuolistuu ja kesällä avataan uusia kansainvälisten huippubrändien myymälöitä. Tavoitteena on vastata nykyistä paremmin kasvavan ja kansainvälistyvän matkustajakunnan kysyntään. Uusia ravintolatulokkaita ovat esimerkiksi Grab and Fly, Urban Food Market, Freshly Made, Johan&Nyström sekä Two Tigers Sushi and Noodle. Kansainvälisestä muotitarjonnasta vastaavat muun muassa Hugo Boss, Burberry ja Ralph Lauren. "Helsinki-Vantaa nähdään valtavan kiinnostavana kauppapaikkana. Multibrändit ja monobrändit toimivat toimivat samassa ympäristössä", kertoo Gullstén.
Samalla myös lentoaseman terminaalissa sijaitseva Glo hotelli on uudistunut. Hotellin huoneista 35 on kokenut täyden uudistuksen. Seuraavan vaiheen valmistuessa hotelli tarjoaa jo 77 uutta huonetta keskellä terminaalia.
"Uusia ajatuksia voidaan kokeilla kevein konseptein. Arvioinnin jälkeen tehdään tarvittavia muutoksia. Elämme jatkuvan kehityksen kulttuurissa", sanoo Finavian palvelukehityspäällikkö Juha Vasko. Tuoreimpia uudistuksia on Kainuu Lounge, jossa matkustajille on tarjolla opastettuja joogatunteja. Travellabissa testataan kolmevuotta toimineen Quality Hunters -projektin tuottoa. Sosiaalisen median kautta projekti tavoitti noin 20 miljoonaa käyttäjää joiden ideoista on valittu 200 toteutettavaksi Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
"Mielenkiintoisten palveluiden ja hyvän asiakaspalvelun merkitys korostuu entisestään. Tutkimusten mukaan matkustajien tyytyväisyys Helsinki-Vantaata kohtaan on viime vuosina koko ajan parantunut. Tavoitteemme on, että tämä kehitys jatkuu", Haapasaari toteaa. Matkustajat pääsevät kokemaan muun muassa perinteiset juhannustanssit, pop-up-joogaa sekä suomalaista kahvikulttuuria. TravelLab tuo testiin myös teknisiä palveluja. Tällaisia ovat esimerkiksi infotaulut, jotka antavat vinkkejä siihen, miten matkustajat voivat viettää aikaansa Helsinki-Vantaalla. Matkustajat ovat testanneet TravelLabin ensimmäisiä palveluprototyyppejä toukokuun alkupuolelta lähtien. Kaksivaiheinen Travellab lupaa syksyllä alkavan toisen vaiheen mukana vielä lisää uusia kokemuksia.
Finavia kasvattaa aktiivisesti lentoliikennettä. Tänä keväänä uusina lentoyhtiöinä Helsinki-Vantaalla toimintansa ovat aloittaneet S7 ja Eurolot.
"Kilpailu Euroopassa on kovaa ja 900 miljoonan euron panostus on linjassaan muiden toimijoiden suunnitelmien kanssa", kertoo Haapasaari. "Seuraamme toimintaympäristöä tarkasti ja reagoimme markkinatilanteen mukaisesta",täsmentää Haapasaari. Matkustajamäärän nousu tuo alueelle kuudessa vuodessa noin 5 000 uutta, pysyvää työpaikkaa. Kehitysohjelman puolestaan arvioidaan tarjoavan työtä noin 14 000 henkilötyövuoden verran. Lue myös:
|
|||