Helsinki-Vantaan lentoaseman pää- ja poikkikiitotien risteysalueen korjaustyöt on saatu päätökseen. Viiden yön aikana tehtyjen toimenpiteiden aikana risteysalueen kiitotieprofiili muokattiin kokonaan uudelleen. Toiminta palautuu normaaliksi ja edessä on vielä lopullinen analyysi. Aiemman kesällä 2015 tehdyn pääkiitotien 04R/22L täysremontin seurauksena poikkikiitotien profiili muuttui merkittävästi ja se aiheutti jopa kiitotien käyttörajoituksia. Poikkikiitotie otettiin käyttöön heinäkuussa 2015 risteysalueen valmistuttua, kun pääkiitotien remontti jatkui suunnitellusti vielä elokuun alkuun saakka. Lentoyhtiöt raportoivat poikkikiitotieltä 15/33 poikkeuksellisista pystykiihtyvyyksistä laskukiidon aikana. Finavia ja Lemmikäinen Infra Oy ovat suorittivat kiitoteiden risteysalueen korjaustoimia yöaikaan touko-kesäkuun vaihteessa. Viiden yön aikana toteutetut korjaustoimet tulivat valmiiksi 3. kesäkuuta. Työ tehtiin kokonaisuudessaan noin 8000 neliömetrin alueella. "Risteyksen tasaus suunniteltiin täysin uusiksi, ja sen toimivuus varmistettiin simuloimalla etukäteen. Toteutus onnistui erittäin hyvin. Alue jyrsittiin tavoiteltuun muotoonsa 3D-koneohjauksen avulla ja päällystettiin uudella asfalttilaatalla suunnitelmien mukaisesti", kertoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson Lentoposti.fi:lle. Helsinki-Vantaan kiitoteiden käyttöperiaatteet ja melualueet palaavat nyt normaaleiksi. Finavia ja lentoyhtiöt analysoivat vielä työn tuloksen, joka tehdään lentoyhtiöiltä saatujen tietojen sekä omien simulaatiomallien avulla. Aiemmin julkaistu NOTAM-tiedote, joka varoitti kiitotien profiilimuutoksesta ja poikkeuksillisista kiihtyvyysarvoista poistetaan lopullisen analyysin valmistuttua lähiaikoina. Lue myös:
|
|||