Aiemman kesällä 2015 tehdyn pääkiitotien 04R/22L täysremontin seurauksena poikkikiitotien profiili muuttui merkittävästi ja se aiheutti jopa kiitotien käyttörajoituksia. Poikkikiitotie otettiin käyttöön heinäkuussa 2015 risteysalueen valmistuttua, kun pääkiitotien remontti jatkui suunnitellusti vielä elokuun alkuun saakka. Lentoyhtiöt raportoivat poikkikiitotieltä 15/33 poikkeuksellisista pystykiihtyvyyksistä laskukiidon aikana.
"Risteyksen tasaus suunniteltiin täysin uusiksi, ja sen toimivuus varmistettiin simuloimalla etukäteen. Toteutus onnistui erittäin hyvin. Alue jyrsittiin tavoiteltuun muotoonsa 3D-koneohjauksen avulla ja päällystettiin uudella asfalttilaatalla suunnitelmien mukaisesti", kertoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson Lentoposti.fi:lle. Helsinki-Vantaan kiitoteiden käyttöperiaatteet ja melualueet palaavat nyt normaaleiksi.
Aiemmin julkaistu NOTAM-tiedote, joka varoitti kiitotien profiilimuutoksesta ja poikkeuksillisista kiihtyvyysarvoista poistetaan lopullisen analyysin valmistuttua lähiaikoina. Lue myös:
|
|||