Helsinki-Vantaan kiitotie 15/33 normaalikäyttöön vasta lokakuussa

(Päivittynyt 18.9 klo 17.03) HEL_kiitotie_risteysalue_2016Helsinki-Vantaan poikkikiitotien 15/33 peruskorjaus on valmistumassa ajallaan 25. syyskuuta mennessä mutta kiitotie palaa normaalikäyttöön vasta lokakuussa. Syynä viiveeseen kiitotien läheisyydessä tehtävät sadevesijärjestelmän työt. Viive tuo jatkoa myös lentokoneiden reittimuutoksiin pääkaupunkiseudulla etenkin Järvenpään, Tuusulan ja Keravan suunnilla.

Kiitotien 15/33:n oli alunperin määrä avautua lentoliikenteelle jälleen 25. syyskuuta. Alunperin kiitotien odotettiin avautuvan jo 11. syyskuuta mutta sulkemista jatkettiin tuolloin. Lennontiedotuspalvelussa jukaistiin kuitenkin 14. syyskuuta tieto, että poikkikiitotie ei ole käytössä ilma-alusten nousuihin eikä laskuihin ennemmin kuin 9. lokakuuta.

Finavia_Henri_Hansson_1"Kiitotitie remontti viivästyi suunnitellusta parilla viikolla, kun työn määrä lisääntyi. Työmaalta löytyi odotettua suurempia määriä pilaantunutta asfalttia ja huomattavama määrä enemmän korjattavaa viemäröintiä joka johti louhintatarpeeseen. Alueella ei voitu tehdä avolouhintaa koska kiitotien alla kulkee kehäradan tunneli. Kiilausmenetelmällä tehty louhinta taas oli merkittävästi hitaampi työtapa", kertoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson kiitotieremontin yllätyksistä Lentoposti.fi:lle.

Kiitotien läheisyydessä tehdään vielä sadevesiviemärien korjaustöitä, eikä kiitotietä tämän vuoksi voida ottaa täyskäyttöön. Työmaa-alue sijaisee kiitotien viereisellä rullaustie Y:llä risteyksien DE - Y3 välillä. Kiitotietä voidaan käyttää remontin aikana kuitenkin rullaaville lentokoneille.

Kiitotie_15_sadevesi"Nyt tapahtuneen toisen jatkoajan aikana tehdään viemäröintitöitä joita ei aiemmin voitu tehdä. Lentoliikenteen sujuvuuden takaamiseksi käytössä on ollut kaksi rullaustietä AD ja Y. Nyt kun rullaustie Y:llä tehdään viemäröintejä lennonjohto voi käyttää rullaustietä AD sekä kiitotietä 15/33." kertoo Hansson Lentoposti.fi:lle.

"Kysymys on siis tarvittavan kapasiteetin takaamisesta. Käynnissä olevan remontin on arvoitu kestävän kymmenen työpäivää mutta mahdolliset sumupäivät ja niinä aikoina käytettävän huonon näkyvyyden menetelmät voivat vielä viivyttää työtä", päättää Hansson.

Finavia kertoo, että kiitotien 15/33 osalta palataan normaaliin päiväjärjestykseen näillä näkymin 10. lokakuuta.

Remontin aikana käytetään lännen ja lounaan puoleisilla tuulilla laskeutumisiin ainoastaan kiitoteitä 22 oikea ja 22 vasen Keravan suunnasta. Iltapäivän ja illan ruuhka-aikoina laskeutumisiin käytetään samanaikaisesti päälaskeutumissuunnan kiitoteitä. Muutoksista johtuen lentokonemelu lisääntyy kesäkuukausina Järvenpään, Tuusulan ja Keravan suunnissa. Nurmijärvellä lentokonemelun määrä vähenee.

Helsinki-Vantaan poikkikiitotien peruskorjaus on jaettu useaan osaan eri vuosille. Kiitotien 15 alkupää ja risteysalue peruskorjattiin aiemmin pääkiitotien remontin yhteydessä vuonna 2015 ja risteysalue viimeisteltiin kesällä 2016.

Kesän 2017 peruskorjauksen aikana kiitotielle 15/33 ja siihen liittyville rullausteille asennettiin mm. LED-valojärjestelmät. Kiitotien pohjoisosan korjaus tapahtuu vuoteen 2019 mennessä. Toistaiseksi sen kunto ei ole vaatinut uusimista (otsikkokuva).

Kesällä 2017 toteutetun kitotien peruskorjauksen investoinnin suuruus oli alunperin 11 miljoonaa euroa. Lisätöineen hankkeen kustannukset nousivat 12,5 miljoonaan euroon. Peruskorjaus tuo kiitotielle jopa 14 vuoden käyttöiän. Seuraavaksi Helsinki-Vantaan kiitoteistä tullee peruskorjattavaksi kiitotie 04L/22R eli ns. kolmas kiitotie.

Päivittynyt 18.9 klo 17.03: Lisätty Finavian Henri Hanssonin kommentit.

Lue myös: