Tilaisuutta juhlisti myös ilmavoimien McDonnell Douglas F/A-18C Hornet -hävittäjä (HN-421), joka teki puoliltapäivin ylilennon kiitotien 15 suuntaisesti. Kone teki komean 360 asteen tiukan kaarron kiitotien kaakkoispäässä VIP President -terminaaliin kerääntyneiden kutsuvieraiden iloksi. Lentoasema oli kutsunut paikalle asiakkaitaan ja sidosryhmiään juhlimaan Helsinki-Vantaan 60-vuotista historiaa.
Seuraavana saapui kentän yläpuolelle Airveteranin DC-3 (OH-LCH). Sekin laskeutui muutaman näyttävän kaarron jälkeen 15:lle, mutta tarvitsi siitä laskukiitoon vain 04R-22L:n kaakkoispuolisen osuuden.
Lentoaseman juhlapäivänä useat lentoyhtiöt operoivat Vantaalle erikoismaalatuilla retro- tai logo-koneillaan. Tyylikkäin oli ilman muuta Lufthansan vanhoissa väreissä lentävä Airbus A321 (D-AIRX). Se toi mukanaan myös nostalgisiin asuihin pukeutuneen lentomiehistön. Lentoaseman avajaisia vietettiin 10. heinäkuuta Helsingin olympialaisvuonna 1952. Siten 50-luvun värityksessä oleva Lufthansan retrojet sopi paremmin kuin hyvin juhlapäivän ohjelmaan. Lentoemäntien värikkäät uniformut olivat puolestaan peräisin 50- (tummansininen), 60- (turkoosi) ja 70-luvuilta (keltainen).
Muita päivän erikoisvieraita olivat KLM:n Boeing 737-800 (PH-BXO) Skyteamin väreissä, Turkish Airlinesin Globally Yours -logokone Boeing 737-800 (TC-JHL) sekä LOT:n Move your imagination -kone Embraer 195 (SP-LNB). Alunperin myös KLM:n piti tulla retrokoneella, mutta se vaihtui logojettiin.
Tämä luonnollisesti ruuhkautti terassin, johon pyrkijöitä seisoi jonottamassa portaikossa parhaimmillaan useiden kerrosten matkalla. Runsas julkisuus ja kiinnostus aiheuttivat melkoisen kävijäpiikin. Vastaisuudessa 20 henkilöä ulkoterassilla, 20 sisätiloissa on varmasti useimmiten riittävä kapasiteetti. Terassin väkimäärää pystytään seuraamaan valvontakameroiden avulla. Kyseessä on nimenomaan katseluterassi. Tiukasti kameran etsimeen rajatun, kiitotieltä nousevan tai laskevan koneen kuvaaminen edellyttää pitkän polttovälin objektiiviä (300-400 mm).
Pöytiin kannettiin kahden tunnin aikana 33 mansikkakakkua, joista jokainen oli mitoitettu 60 hengelle. Yhteensä kakkukahvit siis nautti noin 2000 lentomatkustajaa, kentän työntekijää sekä tiedotusvälineiden edustajaa. Pientä napinaakin järjestelyistä kuultiin. Pitkään piilossa tekniikan takapihalla lymyilleen DC-3 Lokin sijoitus juhlapäivänä VIP Presidentti -terminaalin eteen aiheutti sen, että suuri yleisö ei voinut nähdä sitä. Päivän päätteksi kone kuitenkin hinattiin kiitotien 15 päähän, jossa se on nähtävissä, tosin melko kaukaa.
|
|||