Laajenevalla Helsinki-Vantaan lentoasemalla otetaan 11. huhtikuuta 2019 käyttöön terminaalin T1:n seitsemän uutta lähtöporttia. Bussikuljetukset vähenevät ja matkustajat siirtyvät koneisiin lyhyen matkan jalkaisin. Uudet lähtöportit 5-11 palvelevat vuosittain noin miljoonaa matkustajaa. Terminaalin T1 ns. jatkeen infraa on koekäytetty jo muutamien todellisten lentojen kanssa noin puolentoista viikon ajan. Näitä koelentoja tehdään myös kuluvan viikon aikana. Näin halutaan varmistaa järjestelmien toimivuus, ennen kuin terminaalilaajennuksen koko kapasiteetti otetaan käyttöön. Virallinen käyttöönottopäivä on näillä näkymin 11. huhtikuuta 2019. Uusi porttialue alue palvelee suurimmaksi osaksi potkuriturbiinikoneilla lennettäviä reittejä. Operaattoreita tällä potkuripuistoksikin kutsutulla alueella ovat mm. Norra, SAS, Airbaltic ja Airlink (RAF-Avia). Näistä ylivoimaisesti suurin operaattori on Finnairin lentoja operoiva Norra. Kaikkiaan tämän 3350 neliömetrin laajuisen, 230 metriä pitkän ja noin 12 metriä korkean laajennuksen kautta kulkee jatkossa vuosittain noin miljoona lentomatkustajaa. Koko terminaalin T1 vuosittainen matkustajamäärä on noin 3,7 miljoonaa matkustajaa. Seitsemän uuden lähtöportin kautta matkustajat pääsevät koneille ilman bussikuljetusta, sillä terminaalista on vain lyhyt kävelymatka koneille. Lähtöportit 8-11 sijaitsevat samalla korkeudella muun terminaalin kanssa. Niiltä siirrytään alemmalle tasolle ja lentokoneelle portaiden tai hissin kautta. Terminaalin päädyn lähtöportit 5-7 sijaitsevat kerrosta alempana eli samalla tasolla asematasolla seisovien lentokoneiden kanssa. Opasteissa kerrotaan alueella sijaitsevan myös lähtöportit 1-4. Vaikka uus laajennus on nyt pääsääntöisesti suunnattu potkurikoneille on sinne mahdollisuus paikoittaa myös suurempia koneita. Suunnitelmissa on huomioitu myös mahdollisuus asentaa matkustajasillat lähtöporteille 8-11. Tänne ns. T1:n jatkeelle ei ole sijoitettu liiketiloja eikä myöskään ravintoloita. Lähimmät palvelupisteet sijaitsevat lähtöportin 12 läheisyydessä. Asiakkaita varten porttialueella on välipala ja juoma-automaatteja sekä WC-tilat. Viihtyvyyttä lisäämään oli tuotu elementtejä suomalaisesta luonnosta. Lentopostin vieraillessa terminaalissa se oli jo lähes valmis ja käynnissä oli vain viimeisteleviä töitä. Porttialue 5-11 tarjoaa myös luonnonvaloa matkustajille, sillä ainakin toistaiseksi tarjolla on myös poikkeuksellisen esteetön näkymä asematasolle ja kiitotielle 15/33. Muualla lentoasemalla näkyvyyttä peittävät lukuisat liiketilat ja mainokset sekä verhot. Uudet tilat kasvattavat terminaalin pituuden jo lähes mailimittaan. T1-laajennuksen käyttöönoton myötä matka eteläsiiven portille 55 kasvaa 1600 metriin laskettuna T1 laajennuksen päästä. Länsisiiven valmistuttua kokonaa vuonna 2020 taitettavaa matkaa onkin jo noin 1650 metriä. Sitä tosin helpottavat länsisiipeen asennettavat liukukäytävät.
|
|||