Icelandair hakee noin 10 prosentin kapasiteetin kasvua reittiverkostoonsa vuodelle 2024. Suurimman kasvun islantilaisyhtiö odottaa tulevan Pohjois-Amerikasta, josta se saa jo nyt suurimman osan matkustajatuotoistaan. Matkustajakysyntä on kovaa ja Icelandair tarjoaa jo 30 prosenttia ennemmän kapasiteettia kuin vuonna 2019. Icelandair tarjoaa nykyisin laajan 49 kohteen reittiverkoston Pohjois-Amerikan ja Euroopan välillä. Vuodelle 2024 haetaan lisäkohteita ja niitä aiotaan julkaista lähiaikoina. Icelandair odottaa vuoden 2024 osalta suurimman kasvun tulevan Pohjois-Amerikan liikenteestä, sillä kysyntä markkinoilla on jo nyt kovaa. Kasvua haetaan omilla lisälennoilla, mutta myös kumppanilentoyhtiöiden kanssa. "Kasvatamme kapasiteettia noin 10 prosentilla ensi vuonna ja lisäämme reittitiheyttä olemassa oleviin kohteisiin sekä avaamme uusi reittejä", sanoi Icelandairin toimitusjohtaja Bogi Nils Bogason. Vuoden 2023 Q3 tuloksen 20. lokakuuta julkistanut Icelandair tarjoaa lentoja Pohjois-Amerikan ja Euroopan välillä kolmessa aallossa. Icelandair aikoo lentää 42 koneen laivastolla, joista 21 on Boeing 737 MAX -koneita. Niitä on vuodelle 2024 käytössä kolme enemmän kuin menneenä kesänä. Icelandairin vuoden 2023 kolmannen neljänneksen liiketulos oli 84,5 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria eli 26,6 miljoonaa enemmän kuin vuotta aiemmin. Icelandairin matkustajamäärät kasvoivat Q3:lla 16 prosenttia pääosin Pohjois-Amerikan markkinoiden vetämänä. Koko alkuvuoden 2023 osalta Icelandairin matkustajamäärät ovat kasvaneet seitsemän prosenttia ja Pohjois-Amerikan liikenteen osalta kasvua on 13 prosenttia. Vuoden kolmannen neljänneksen aikana Icelandair kuljetti noin 1,5 miljoonaa matkustajaa. Matkustajakäyttöaste koko liikenteessä oli 85 prosenttia ja Pohjois-Amerikan osalta hieman parempi 87 prosenttia. Icelandairin reittiverkosto mahdollisti vahvan liikevaihdon ja ennätyksellisiä tuottoja kaikilla markkinoilla. Matkustajatuottojen osalta Pohjois-Amerikan liikenne vastasi 56 prosentin osuutta. Euroopan osuus matkustajatuotoista oli 27 prosenttia, Islannin 14 prosenttia ja muiden alueiden osuus oli kolme prosenttia. Polttoainekulut ovat kehittyneet suotuisasti markkinahintojen laskiessa ja Icelandairin polttoaineen keskihinta oli Q3:lla 930 dollaria tonnilta. Polttoaineen kulutus myös laski uudempien Boeing 737 MAX -koneiden laajemman käytön myötä ja Q3:n osalta polttoainekulut olivat laskeneet vuoden takaiseen verrattuna 11,1 prosenttia ollen 121,4 miljoonaa dollaria. Verkoston kapasiteettia oli samalla ajanjaksolla kasvatettu 15 prosentilla. Palkkakustannukset puolestaan nousivat 27,5 miljoonalla eurolla kasvaneet tuotannon ja palkankorotusten seurauksena. Lentorahdin osalta Icelandair odottaa tappiollista tulosta, mutta kertoo tehneensä jo toimia kannattavuuden palauttamiseksi myös rahdin osalta. Boeing 757 -rahtikone on palautettu leasingyhtiölle ja sen tilalle haetaan yhtä Boeing 767 -rahtikonetta. Kun rahtioperaatiot saadaan oikealle uralle Icelandair kertoo olevansa hyvällä vauhdilla etenemässä kohti tavoittelemaansa kahdeksan prosentin tuotto-odotusta. Icelandair odottaa koko vuoden 2023 osalta reittiverkoston olevan kunnossa ja viimeisen neljänneksen osalta varauskirjan tilanne on paljon parempi kuin vuotta aiemmin. Tämä siitä huolimatta, että Icelandairin kapasiteetti on kasvanut 30 prosenttia suuremmaksi pandemiaa edeltävästä ajasta eli vuodesta 2019. Kasvutahti on ollut merkittävää viimeisen kahden vuoden aikana. Vuoden 2021 Q1:n aikana Icelandair lensi vain kymmenen viikkovuoroa, kun nyt vuoden 2023 Q3:n aikana viikkovuoroja lennetään jo 390. Kohdemäärä on kasvanut vastaavasti neljästä 45:een. Lentokoneita on käytössä neljän sijasta 35 ja työntekijämäärä on kasvanut 1500:sta jo 4100:aan.
|
|||