Icelandair ostaa Airbusilta 13 pitkille lentoreiteille soveltuvaa Airbus A321XLR -kapearunkokonetta. Kyseessä on keväisen aiesopimuksen vahvistaminen ja ensimmäinen kerta, kun Icelandair tilaa Airbus-koneita. Sopimus sisältää myös optiot 12 lisäkoneeseen. Toimituksien on määrä alkaa vuonna 2029. Jo sitä ennen islantilaisyhtiö vuokraa käyttöönsä neljä vastaavaa A321LR-lentokonetta, joiden avulla viedään Boeing 757 -korvaamishanketta eteenpäin. Icelandairin tilaamien 13 Airbus A321XLR-koneiden toimituksien on määrä alkaa vuonna 2029. Samalla Icelandair julkisti edenneensä aiemmin kertomissaan neuvotteluissa A321LR -koneiden vuokraamisesta. Pitkäaikainen vuokrasopimus on allekirjoitettu SMBC Aviation Capital Limitedin kanssa neljästä Airbus A321LR -koneesta. Niiden osalta toimitukset alkavat vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä. "Tehokkaat A321XLR-lentokoneet vahvistavat liiketoimintamalliamme, parantavat joustavuuttamme ja tuovat mahdollisuuksia kasvaa tulevaisuudessa. New myös tukevat vastuullisuustoimiamme. Ensimmäisen lentokoneen toimitus on aikataulutettu vuodelle 2029. Suunnitelmiemme mukaan meillä on kuitenkin neljä Airbus-konetta käytössä ennen kesää 2025, ja olemme nyt tehneet vuokrasopimuksen uudesta A321LR-koneesta kumppanimme SMBC Aviation Capital Limitedin kanssa", sanoi Icelandairin toimitusjohtaja Bogi Nils Bogason. "Olemme hyvin ylpeitä saadessamme Icelandairin uudeksi asiakkaaksemme. Hyödyntämällä A321XLR:n suorituskykyä yhtiö voi jatkaa vastuullista kasvua ja pienentää hiilidioksidipäästöjään merkittävästi", sanoi Airbusin kaupallinen johtaja Christian Scherer. Uudet A321XLR-koneet tulevat Icelandairin laivastoon noin 190-paikkaisina versioina, jolloin ne korvaavat suoraan 183-paikkaisia Boeing 757-200 -koneita. Vahvistetun Airbus-tilauksen myötä pitkään palvelleet Boeing 757 -koneet jäävät pois käytöstä. Airbus A321XLR ja A321LR ovat Airbusin A320neo-perheen uusimpia pitkille lennoilla soveltuvia kapearunkokoneita. Näistä pidemmälle jopa 8700 kilometrin eli 4700 merimailin mittaisille reiteille soveltuva A321XLR mahdollistaa toiminnan kokonaan uusilla markkinoilla. A321LR-koneilla voidaan puolestaan lentää jopa 7400 kilometrin eli 4000 merimailin pituisilla reiteillä. Molemmat Airbusin koneversiot soveltuvat Icelandairin reittiverkostoon Pohjois-Amerikan ja Euroopan välille. Vuodesta 1990 lähtien Icelandairin laivaston kulmakivinä näillä reiteillä ovat toimineet Boeing 757 -koneet. Islantilaisyhtiön laivastossa on myös Boeing 737 MAX -koneita. Lue myös:
|
|||