Icelandairin kalustouudistus otti harppauksen, kun yhtiö allekirjoitti tilaussitoumuksen Boeing 737 MAX 8 ja 9 -koneista. Kaikkiaan 12 koneen tilaus on arvoltaan noin 1,2 miljardia dollaria. Icelandair on harkinnut kalustonsa uudistamista jo pidemmän aikaa. Suurimpana ongelmana on ollut korvaavan koneen löytäminen 183-paikkaisten Boeing 757 -koneiden tilalle. Ne ovat tarjonneet ylivoimaisesti parhaan kantaman ja hyötykuorman yhtiön tarpeisiin. Korvaavat vaihtoehdot olivat Airbus A320 -sarjan uutuudet sekä Boeing MAX -sarjan koneet. "Icelandairilla on ollut erinomaista yhteistyötä Boeingin kanssa jo vuosikymmeniä ja nyt uuden sitoutumisen myötä myös paljon tulevia vuosia.", sanoo Icelandairin toimitusjohtaja Bjorgolfur Johannsson. Nyt julkaistun aiesopimuksen 737 MAX -koneilla kyetään korvaavaan osittain vanhoja 757-koneita. Tilaus sisältää 12 kappaletta 737 MAX -koneita joista kahdeksan on 153- paikkaisia MAX 8 -versioita ja neljä 172-paikkaisia MAX 9 -versioita. Lisäksi tilaus sisältää myös option 12 lisäkoneeseen. "Boeingin tarjoamat koneet auttavat meitä vahvistamaan ja kasvattamaan laivastoamme sekä verkostoa tulevaisuuden tarpeisiin", jatkaa Johannsson. Ensimmäinen 737 MAX liittyy Icelandairin laivastoon vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla. Icelandair ryhmä operoi 23 B757-koneen laivastolla matkustaja- sekä rahtiliikennettä. Yhtiö hyödyntää kotikenttänsä Reykjavikin maantieteellistä sijaintia reiteillään Pohjois-Amerikan ja Euroopan välillä. Icelandair operoi yli 25 kohteeseen Euroopassa.
|
|||