Malmin lentotoimintaa pyörittävä Malmin lentokenttäyhdistys riitautti yhdistyksen ja Helsingin kaupungin toistaiseksi voimassa olevan vuokrasopimuksen irtisanomisen ja vei asian käräjäoikeuteen. Ilmailijat toivovat kanteellaan saavansa kaupungin huomion ja osapuolet vihdoin neuvottelupöydän ääreen. Lentotoiminnan halutaan jatkuvan, sillä muiden lähialueen lentokenttien kehityshankkeet ovat yhä pahasti kesken. Lentotoiminta historiallisella Malmin lentokentällä ei yllättäen päätykään Helsingin kaupungin odotusten mukaisesti 31.12.2019 vaan jatkuu vuokrasopimuksen riitautuksen seurauksena edelleen vuonna 2020. Tämän käänteen taustalla on Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin joulukuussa ottama uusi kanta, jonka mukaan se ei voi perua lentopaikan pitolupaa, kun maanvuokrasopimus on riitainen. Sen seurauksena myös Lentokenttäyhdistys vei kaupungin irtisanomispäätöksen käräjäoikeuteen 23.12.2019. Aiemmin asian oli riitauttanut Malmin lentoaseman ystävät ry, mutta eri perustein. Sen osalta kiistaa käsitellään hallinto-oikeudessa. Lentokenttäyhdistys on hyvin pitkään pyrkinyt neuvotteluihin kaupungin kanssa ja toivoo, että se tulee tällä tavoin kuulluksi asiassa ja saa kaupungin tulemaan neuvottelupöytään. Riitaa yhdistys ei ole haastamassa vaan peräänkuuluttaa järkiratkaisua. "Kyseessä on viimeinen keino saada Helsingin kaupunki neuvottelemaan lentotoiminnan jatkamisesta Malmilla", kommentoi Malmin lentokenttäyhdistys ry:n puheenjohtaja Niko Lamberg Malmilla 29. joulukuuta. Kaupunki halutaan neuvottelupöytään, jotta yhdessä voitaisiin sopia lentotoiminnan jatkosta, sillä Malmin lentokentällä on yhä 55 lentokonetta vailla uutta kotikenttää. Ilmailijoiden mukaan molemmat toimijat eli lentokoneet ja kaupungin toiminnot mahtuvat yhdessä alueelle ongelmitta. Toiveissa olisi saada ilmailutoiminnalle jatkoaikaa 30. kesäkuuta 2022 saakka. Suunnitellun asuntotuotannon odotetaan alkavan alueella vasta vuonna 2022. Muut Etelä-Suomen lentokenttähankeet ovat yhä kesken eivätkä ne edelleenkään mahdollista Suomen suurimman yleisilmailukentän toimintojen siirtymistä sinällään. Ilmailutoiminnan Malmilla toivotaan siis jatkuvan siihen saakka, että ilma-alukset, lentokerhot ja yritykset voivat siirtää toimintansa keskeytyksettä uudelle tai uusille lentopaikoille. Pelkästään muutto uudelle lentopaikalle aiheuttaa yrityksille merkittäviä investointipaineita, koska ne tarvitsevat toimintansa jatkamiseen lentokonehalleja ja toimitiloja. "Taitaa olla ainutlaatuinen tilanne, että Suomen suurimman yleisilmailukentän toiminta jatkuu maanvuokrasopimusasian ollessa riitainen. Malmi on operaatiomääriltään edelleen Suomen toiseksi suurin lentokenttä", toteaa Lamberg. Tällä hetkellä mm. Malmin suuri lentokonehangaari on tyhjillään, kun Helsingin kaupunki ei salli sen vuokraamista lentokonesuojaksi vaikka se on kyseisen rakennuksen osalta myös asemakaavassa lentokoneiden säilytykseen suunniteltu rakennus. Tyhjänä kaupunki ei saa tiloista vuokratuottojakaan. Mikäli Malmin ilmailutoiminta keskeytyisi voisi se jopa johtaa alueen yritysten toiminnan päättymiseen. Se puolestaan voisi vaikuttaa ilmailualaan tulevaisuudessa, jos ammatti- ja harrasteilmailun pariin tuova koulutus ja harrastustoiminta loppuisi. Merkittävä osa potentiaalisista ilmailuharrastajista ja tulevaisuuden ilmailuosaajista asuu kuitenkin pääkaupunkiseudulla. Korvaavaa lentokenttää ei lupauksista huolimatta ole löytynyt eikä sellaista varsinaisesti olla rakentamassa lähialueille. Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on antanut lausunnon, jonka mukaan valtioneuvoston tulee ryhtyä toimenpiteisiin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamiseksi, jotta Malmin lentokentän ilmailutoiminnot voivat jatkua hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä. Tämä lausuma on edelleen voimassa. Lentokenttäyhdistyksen mukaan olemassa olevien lentokenttien ympäristöluvat eivät yhteenlaskettunakaan kata kuin osan Malmin lentotoiminnan tarpeesta. Nummelassa rakennetaan parhaillaan uusia lentokonehalleja, joka valmistuvat vasta myöhään keväällä 2020. Myös tämän yleisilmailukentän ympäristöluvan operaatiomäärät ovat edelleen avoinna. Mäntsälään rakentuva uusi Mäntsälä Aero lentopaikka on edelleen keskellä ympäristövaikutusten arviointia ja lentokentän odotetaan parhaimmassakin tapauksessa valmistuvan vasta muutaman vuoden sisällä. Lähikentistä Hyvinkää ei myöskään voi ottaa vastaan suuria liikennemääriä ympäristömääräysten takia. Kehityshankkeet ovat samaten kesken myös Vesivehmaan lentokentällä, joka on jo puolentoista tunnin ajomatkan päässä pääkaupunkiseudulta. Suurinpiirtein yhtä kaukana ovat myös lupaavasti kehittyvä Pyhtään lentopaikka sekä Kiikala. Lentokenttäyhdistys jatkaa 1.1.2020 normaalisti Malmin lentokentän ilmailutoimintojen ylläpitoa. Takanaan sillä on hyvät turvallisuustilastot ja samalla turvallisella linjalla se aikoo jatkaa vastaisuudessakin. Yhdistys jatkaa myös maanvuokran maksua, kunnossapitoa ja muita velvoitteitaan vuodenvaihteen jälkeen. Lue myös:
|
|||