Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA on määrännyt lentokiellon Bostonin länsipuolelle alueelle, jossa on parhaillaan käynnissä suuri poliisioperaatio maanantaisista maratonpommeista epäilyn tavoittamiseksi. Tavoitteena on rauhoittaa ilmatila ja samalla suojella ilma-aluksia. NOTAM:lla FDC 3/3202 määritelty kieltoalue on 9 mailia BOSTON VOR/DME:stä radiaalilla 310. Alueen halkaisija on 3,5 NM ja se ulottuu 3000 jalan korkeuteen (punainen ympyrä kartalla). Alue astui voimaan 19. huhtikuuta 10.29 UTC ja kielto jatkuu kunnes toisin ilmoitetaan. Määritellyssä ilmatilassa lentäminen on kielletty kokonaan. NOTAM:n avulla saadaan innokkaat uutiskanavien kuvaushelikopterit pysymään pois vaara-alueelta ja samalla taataan viranomaisten omille ilma-aluksille työskentelyrauha. Cambridgessa lähellä Bostonia käytiin aamulla raju tulitaistelu maratoniin kohdistuneesta pommi-iskuista epäiltyjen kahden miehen ja poliisin välillä. Toinen epäillyistä menehtyi myöhemmin saamiinsa vammoihin. Bostonin tavallisesti erittäin rauhallisissa länsiosissa on parhaillaan käynnissä jättimäinen poliisioperaatio ja ihmisiä on kehotettu pysymään sisätiloissa. Cambridgessa sijaitsevat maailmankuulut Massachusetts Institute of Technology, Harvard University ja Harvard Business School -korkeakoulut. Lentokieltoalueelle sijoittuu myös Watertown, johon etsinnät parhaillaan keskittyvät. Bostonin Logan -lentokentältä lentävät matkustajat ovat olleet ongelmissa, sillä kaupungin julkinen liikenne takseja myöten on ollut perjantaina laajalti seisahduksissa. Tämä luonnollisesti on vaikeuttanut lentokentän maaliikennettä. Monet lentoyhtiöt ovatkin ilmoittaneet, että Bostonin lentojen ajankohdan muutoksista ei veloitetta. Heti pommi-iskujen jälkeen maanantaina Bostonin keskustaan määrättiin vastaavan laajuinen kieltoalue. Loganin lentokentän liikenne oli myös jonkun aikaa kokonaan seisahduksissa. Vahvistamattomien tietojen mukaan myös Massachusetts Air National Guard olisi lähettänyt hävittäjiään ilmaan välittämästi pommi-iskujen jälkeen. FAA NOTAM FDC 3/3202
|
|||