Ilmavoimien BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskoneiden koulutuslentotoiminta on keskeytetty väliaikaisesti. Syynä on Hawkien Martin-Baker -heittoistuimien pelastautumisvarjokokoonpanon ja kahden kaasutoimisen laukaisulaitteen tarkastaminen. Koulutustoiminnan väliaikaisessa keskeytyksessä on kyseessä ilmailulle tyypillinen laadunvarmistustoiminta, missä laitevalmistaja käskee tarkastamaan laitteita ja niiden huoltojaksoja. Hawk-kaluston käyttökielto jatkuu tammikuun loppuun. Kielto ei koske operatiivista toimintaa. Hawk-suihkuharjoituskoneet on varustettu Martin-Baker Mk. 10 -heittoistuimilla, Hornet-kalustossa on puolestaan käytössä Mk. 14 -mallin heittoistuimet. Hawk-kaluston istuimille tehtävät tarkastustoimenpiteet eivät koske F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjiä. Martin-Baker Mk. 10 -heittoistuimia käytetään Hawkien lisäksi mm. Saab 39 Gripen, Mirage ja F-5 -hävittäjissä sekä Super Tucano -koneissa. Tämän mallin heittoistuimia on käytössä kaikkiaan yli 5500 kappaletta 51 eri maassa. Martin Baker Mk. 10 -heittoistuimet ovat pelastaneet yli 800 ihmishenkeä. Kaikkiaan Martin-Bakerin heittoistuimet ovat pelastaneet 7662 ihmishenkeä. Heittoistuin mahdollistaa turvallisen poistumisen ja pelastautumisen laskuvarjon varaan hävittäjä- ja suihkuharjoituskoneista useimmissa lentotiloissa, -nopeuksissa ja -korkeuksissa. Suomen ilmavoimien käytössä olevan heittoistuimet ovat ns. nolla-nolla -istuimia. Niiden avulla heittoistuinhyppy voidaan suorittaa maassa paikallaan olevasta koneesta tai enintään jopa 15 000 metrin korkeudesta ja yli 1100 km/h lentonopeudesta. MH
|
|||