Itämeren kansainväliseen ilmatilaan julkaistiin laajan yhteisymmärryksen mukainen toimintaohjeistus

Trafi_itameri_kokous_2Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO julkaisi 1. joulukuuta 2017 ns. EUR OPS Bulletin -tiedotteen, jossa annetaan suosituksia toiminnasta kansainvälisessä ilmatilassa Itämeren alueella. Suositukset on valmisteltu Suomen johtamassa Itämeren lentoturvallisuustyöryhmässä.

Baltic Sea Ad-hoc Civil Military Expert -asiantuntijaryhmä kokoontui viimeksi Suomessa touko-kesäkuun vaihteessa 2017. Työryhmän puheenjohtajana toimi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johtava asiantuntija Kari Siekkinen.

Kokouksessa valmistellut asiat on nyt jullkaistu ICAO:n tiedotteena. Siihen on koottu periaatteet ja hyvät käytännöt, joita tulisi noudattaa kansainvälisessä ilmatilassa, jota käyttävät sekä siviili- että sotilasilmailu. EUR OPS bulletinin suositukset on osoitettu siviili- ja sotilaslentäjille sekä lennonvarmistuspalveluntarjoajille.

Julkaistujen käytäntöjen noudattamisella pyritään edelleen parantamaan lentoturvallisuutta. Trafin Kari Siekkinen on tyytyväinen julkaistuun tiedotteeseen.

Trafi_Siekkinen"Trafilla on käsitys, että tilanne Itämerellä on rauhoittunut ja
käytäntöjä noudatetaan. Hankkeessa mukana olleet osapuolet ovat ilmoittaneet tiedotteen laajasta jakamisesta mm. kaikille sotilasyksiköille. Tiedotteella on erittäin laaja jakelu koko Euroopassa ja mm. lentäjäliitto IFALPA käyttää omia kanaviaan bulletinin jakelussa", kertoo Trafin Kari Siekkinen Lentoposti.fi:lle.

Myös ICAO, NATO, Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA ja Euroopan lennonvarmistusjärjestö Eurocontrol sekä lentoturvallisuustyöryhmän työskentelyyn osallistuneet Itämeren valtiot ovat ilmaisseet tyytyväisyytensä saavutettuun tulokseen.

ICAO_EurOPS_bulletinEdellisen kokouksen perusteella sovittiin operatiivisen tason yhteyshenkilöverkoston perustamisesta. Se on käytännössä sama työryhmä, joka aiheen parissa on kokoontunut. Uusia kokouksia ja jatkotoimia ei ole tällä hetkellä sovittuna.

ICAO EUR OPS Bulletin: Principles and best practices in case of air encounters, especially in the High Seas airspace commonly shared by civil & military aviation over the Baltic Sea (PDF)

Lue myös: