Suomen ja Ruotsin lentokoneet eivät havainneet öljypäästöjä tehostetussa valvontaoperaatiossa. Koneet lensivät Suomenlahdella ja keskisellä Itämerellä 12 tunnin ajan. Öljypäästöjä valvottiin myös Euroopan meriturvallisuusviraston (EMSA) satelliittikuvapalvelun avulla. Tehostettuja valvontalento-operaatioita järjestetään säännöllisesti osana Itämeren suojelukomissio HELCOMin merellisten öljypäästöjen valvontayhteistyötä. Viimesimmät lennot operoitiin maanantaina 26. toukokuuta. Itämeren maiden valvontalentokoneet partioivat vuosittain noin 4000–5000 tuntia öljypäästöjä ja laivaliikennettä tarkkaillen. Lentokoneissa on kaukovalvontalaitteet, joilla voidaan havaita öljypäästöjä yli 30 km päästä koneen lentoreitistä. Öljyn tai öljypitoisen aineen päästäminen Itämereen on kielletty. Itämeren suojelukomissio HELCOM on asettanut tavoitteeksi, että Itämeren öljypäästöt saadaan kokonaan loppumaan vuoteen 2021 mennessä. Järjestelmällisen lento- ja satelliittivalvonnan sekä uudistuneen lainsäädännön myötä öljypäästöjen määrä on tasaisesti vähentynyt Itämerellä 90-luvun puolivälin jälkeen.
|
|||