Vuonna 2015 Suomen viranomaisten tietoon tuli selvästi edellisvuotta vähemmän havaintoja mahdollisista alusöljypäästöistä merialueilla. Öljyksi varmistettiin lopulta 47 päästöä, kun lukumäärä oli 68 kappaletta vuonna 2014. Merialueilla öljypäästöjä tarkkaillaan Rajavartiolaitoksen valvontalennoilla ja satelliittikuvien avulla. Itämeren suojelukomissio HELCOM velvoittaa rantavaltiot säännölliseen merialueiden lentovalvontaan. Suomen Rajavartiolaitoksen Dornier Do 228 -valvontalentokoneen laitteistoilla öljyn voi havaita pilvipeitteen läpi ja sivukulmatutkalla jopa kymmenien kilometrien päässä koneen lentoreitistä. Koneissa on myös alusten tunnistamiseen tarvittavat AIS-laitteistot (Automatic Identification System). Merialueilla öljypäästöjä tarkkaillaan lentovalvonnalla ja satelliittikuvien avulla. Euroopan meriturvallisuusvirasto EMSAn CleanSeaNet –satelliittikuvapalvelun välityksellä valvottiin Suomen merialueita noin 200 kuvan avulla. Kuvissa havaitut mahdolliset öljypäästöt tarkastetaan aina paikan päällä. Öljypäästöihin liittyvä tutkinta aloitettiin 12 tapauksessa. Valtaosa päästöistä oli erittäin pieniä ja tapahtui sataman tai rannikon tuntumassa. Suurin yksittäinen päästö oli arviolta noin 0,77 kuutiometriä öljyä. Vuonna 2015 Suomen valvontalentokoneet valvoivat Itämerta yhteensä 490 tunnin ajan. Edellisvuonna valvontalentoja lennettiin noin 550 tuntia. Vilkkaimpia laivareittejä valvotaan yhteistyössä etenkin Ruotsin ja Viron kanssa. Suomi osallistuu aktiivisesti myös kansainvälisiin valvontaoperaatioihin, joissa ennalta määriteltyä merialuetta tarkkaillaan tehostetusti usean maan valvontalentokoneen voimin. Vartiolentolaivueen Do 228 -valvontalentokone miehistöineen osallistui Itämeren maiden yhteiseen SuperCEPCO2015 -valvontaoperaatioon kesäkuussa 2015 Tanskan Aalborgissa. Muut osallistujamaat olivat Tanska, Viro, Saksa, Irlanti, Alankomaat, Norja sekä Ruotsi. Sama suomalaiskone miehistöineen osallistui valvontaoperaation yhteydessä Oil On Water - harjoitukseen Norjan Stavangerissa, jossa paikalla olivat myös Norja, Ranska ja USA. Itämeri on luokiteltu erityisen herkäksi merialueeksi ja siksi öljyn päästäminen mereen on kielletty. Viime vuosina päästöt ovat avomerellä vähentyneet. Merenkulkijoiden toivotaan jatkossa kiinnittävän huomiota toimintaansa myös satamien tuntumassa. Lue myös:
|
|||