(päivittynyt 3.1. klo 00.05) Japan Airlinesin Airbus A350-900 (JA13XJ) syttyi laskeutumisen jälkeen tuleen kiitotiellä Tokion Hanedan lentokentälllä 2. tammikuuta 2024. Alustavien tietojen mukaan matkustajakone olisi osunut kiitotiellä olleeseen Japanin rannikkovartioston lentokoneeseen. Tuli levisi laajasti matkustajakoneen runkoon ja matkustajat evakuoitiin koneesta. Kyseessä on ensimmäinen A350-konetyypille tapahtunut rungon menetys. Japan Airlinesin lento JL516 oli lähtenyt matkaan Sapporosta. Laskeutuessaan Tokion Hanedan kiitotielle 34R koneen vasemmassa keskirungossa siiven alueella syttyi yhteentörmäyksestä alkunsa saanut tulipalo. JAL:n matkustajakone törmäsi kiitotiellä laskukiidon aikana Japanin rannikkovartioston De Havilland Canada DHC-8-315 -potkuriturbiinikoneeseen (JA722A) kiitotiellä 34R väliodotuspaikka C5:n kohdalla. Rannikkovartioston meritoimintakone oli mahdollisesti ohittanut kiitotien väliodotuspaikan pysähtymisviivan ja rullannut aktiiviselle kiitotielle. Matkustajakone pysyi tapahtumien jälkeen kiitotiellä ja pysähtymisen jälkeen paikalle saapuivat lentoaseman pelastusajoneuvot, jotka aloittivat sammutustyöt. Tulipalo levisi nopeasti laajalle alueelle matkustajakoneen runkoon. Airbus A350 -koneen nokassa näkyi palonsammutuksen jälkeen merkittäviä törmäysjälkiä eturungossa. Myös matkustajakoneen nokkateline romahti törmäyksen seurauksena. Matkustajat evakuoitiin A350-koneesta onnistuneesti. Japan Airlinesin mukaan koneessa oli tapahtumien aikaan 367 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä. Ensitietojen mukaan matkustajakoneesta evakuoituneista 17 henkilön kerrotaan loukkaantuneen. Heidän vammoistaan ei ole tiedotettu tarkemmin. Ensitietojen mukaan rannikkovartioston koneessa olisi ollut kuusi henkilöä, joista yksi on pelastettu (kuvassa oikealla rannikkovartioston turmassa tuhoutuneen koneyksilön sisarkone). Rannikkovartioston meritoimintakone oli lähdössä maanjäristykseen liittyvälle avustustehtävälle Niigataan. Meritoimintakone tuhoutui yhteentörmäyksessä. Onnettomuuskiitotie on yhä suljettu, joka rajoittaa lentoaseman kapasiteettia. Onnettomuus vaikuttaa myös Finnairin Haneda-Helsinki lennon aikatauluun ja alustavasti AY62 lähtisi matkaan noin 1,5 tuntia myöhässä aikataulusta. Japan Airlinesin Airbus A350-900 -laajarunkokoneen turma oli ensimmäinen ns. rungon menetys A350-konetyypille. Aamun valjettua Hanedassa ei onnettomuuspaikalla ollut jäljellä paljoakaan komposiittirakenteisesta A350-900 -laajarunkokoneesta. Kiitotiellä näkyy ainoastaan siipi ja moottori. Lento-onnettomuus oli JAL:n ensimmäinen rungon menetys 39 vuoteen. Edellinen JAL lentokoneelle tapahtunut rungon menetykseen johtanut onnettomuus tapahtui lennolla JL123 vuonna 1985. Tuolloin Boeing 747 matkustajakone syöksyi rungon pettämisen seurauksena Takamagahara-vuoreen. Nyt 2. tammikuuta 2024 tapahtunut lentoturma oli ensimmäinen rungon menetys Hanedan lentokentällä 42 vuoteen. Edellisessä Hanedan turmassa eli vuonna 1982 tapahtuneessa lento-onnettomuudessa menetettiin Japan Airlinesin McDonnell Douglas DC-8-61. Lennon JL350-turman syyksi selvisi lentäjän tahalliset toimet, jotka johtivat koneen putomiseen ja tuhoutumiseen lähestymisen loppuvaiheessa. MH, HK NHK:n video yhteentörmäyksestä kiitotiellä: JAL airliner catches fire at Haneda Airport (Aired on Jan. 2 / 18:00 JST) ーNHK WORLD-JAPAN NEWS
NHK NEWS:【中継・速報】羽田空港 日本航空の機体が炎上 海保機と衝突か Päivitys 12.15: Lisätty toisen ilma-aluksen konetyyppi. Päivitys 3.1. klo 00.05: Lisätty tieto komposiittirungon tuhoutumisesta aamuun mennessä.
|
|||