JetBlue Airways on tilannut 29. lokakuuta 35 Airbus A321 -konetta. Tämä kauppa vei koneperheen tilausmäärän yli 10 000 kappaleen rajan. Tähän tarvittiin 25 vuotta, mutta konetyypin tulevaisuus vaikuttaa valoisammalta kuin koskaan. Hyvin kaupaksi menevät uudet A320neo-mallit kiinnostavat taloudellisuutta hakevia lentoyhtiöitä. JetBluen tilaus käsitti 15 nykyistä A321-konetta, joista Airbus käyttää lyhennettä ceo (current engine option). Loput 20 ovat kehitteillä olevia A321neo-versioita (new engine option). Samassa yhteydessä lentoyhtiö päätti suurentaa aiemmin tilaamansa 8 A320- ja 10 A320neo-konetta vastaaviksi A321-versioiksi. JetBlue sai ensimmäisen A321-koneensa Sharklet-siivenkärkievillä varustettuna vain pari päivää sitten. Yhtiön pääjohtaja Dave Barger on tyytyväinen vaihtoon: "A321 on ideaali kone suuren kysynnän reiteillemme. Odotamme innolla myös Sharklet-retrofit -asennuksia vanhempaan kalustoomme sekä etenkin uusia neo-koneita." Airbus A320 teki ensilentonsa helmikuussa 1987. Ensimmäisenä sen otti käyttöön Air France maaliskuussa 1988. Koneesta on sittemmin tehty lyhyemmät A318- ja A319- sekä pidempi A321-versio. 10 000 koneen tilaukseen meni siis noin 25 vuotta. Boeingin vuonna 1967 ensilentonsa tehnyt 737-koneperhe saavutti saman 10 000 tilauksen rajan ensimmäisenä liikennekoneena maailmassa vuoden 2012 heinäkuussa 45 vuoden elinkaaren jälkeen. Myös tästä konetyypistä on kehitteillä uudelleenmoottoroitu ja hyvin myyvä 737 MAX -versio. Airbus on juuri esitellyt Sharklet-siivenkärkievillä (winglet) varustetun polttoainetehokkaamman version A321:stä. Finnair vastaanotti ensimmäisen koneen lomaliikenteeseensä. Kehittelillä oleva, kokonaan uusilla moottoreilla ja myös Sharkleteilla varustettu A320neo-koneperhe on Airbusin mukaan historian nopeimmin myyvä konetyyppi. Markkinasegmentissään sillä on 60 prosentin osuus. Yli 2400 neo-konetta on jo myyty. JetBlue on Yhdysvalloissa toimiva low cost -lentoyhtiö. Laivastossaan sillä on noin 130 A320-konetta sekä kuutisenkymmentä Embraer 190 -konetta.
|
|||