Boeing 737:n suunnittelu käynnistyi jo 1964 ja ensilentonsa kapearunkoinen 737-100-kone teki huhtikuussa 1967. Perusratkaisut ovat siis kunnossa, koska kone on edelleen tuotannossa kohta puoli vuosisataa suunnitteluajankohtansa jälkeen ja uusi versio on piirrustuslaudalla. Osasyy jatkuville päivityksille ovat luonnollisesti viranomaisten tyyppihyväksyntään liittyvät seikat. On halvempaa versioida jo hyväksyttyä konetta kuin rakentaa ja hyväksyttää kokonaan uusi. Uuden energiatehokkailla CFM Leap 1B -moottoreilla varustetun 737 MAX -version odotetaan olevan valmis vuoden 2017 loppupuolella. Koska niitä on tilattu yli tuhat ja näitä koneita käytetään vuosikymmeniä, 737 jatkaa lentoyhtiöiden luotettavana työjuhtana vielä pitkään 2030-luvun jälkeenkin.
|
|||