Kapteeni Järvinen teki ensimmäisenä suomalaisena tukialuslaskun yksipaikkaisella Hornetilla

juha_jarvinen_carrier_usmarines_1_webKoulutusvaihdossa Yhdysvalloissa oleva Karjalan Lennoston kapteeni Juha "Stallion" Järvinen on ensimmäisenä suomalaisena tehnyt yksipaikkaisella F/A-18C Hornetilla jarruvaijerilaskun lentotukialukselle. Hän on työskennellyt elokuusta 2016 lähtien lennonopettajana Yhdysvaltain merijalkaväen 3rd Marine Corps Air Stationin tukikohdassa Kalifornian Miramarissa.

Yhdysvaltojen merivoimien mukaan kapteeni Järvinen laskeutui ydinkäyttöiselle Nimitz-luokan tukialus Abraham Lincolnille (CVN 72) 17. maaliskuuta 2018. Alas lasketun jarrukoukun on osuttava yhteen neljästä jarruvaijerista, jotta kone pysähtyy. Muussa tapauksessa Hornet tekee ylösvedon ja hakeutuu uudelleen laskukierrokseen.

juha_jarvinen_carrier_usmarines_3_webVMFAT 101 Sharpshooters -laivueen komentajan värikkääksi erikoismaalattua ns CAG Bird F/A-18C -konetta lentäneen Järvisen mukaan kyseessä oli kerran elämässä -kokemus.

"Se oli varsin intensiivistä. Olin onnellinen kun tiesin koneen hidastumisesta saaneeni vaijerin jarrukoukkuun. Toisaalta lieväksi pettymykseksi jäi se, että kyseessä oli toinen eikä kolmas vaijeri", Järvinen kertoo. Kolmanteen jarruvaijeriin pysähtymistä pidetään turvallisimpana suorituksena.

Ennen tukialuslaskeutumista Järvinen kävi läpi saman koulutuksen kuin Yhdysvaltojen merivoimien ja merijalkaväen hävittäjäohjaajat. Kysessä on ensimmäinen lentäjävaihto Marinesin ja Ilmavoimien välillä.

juha_jarvinen_carrier_usmarines_2_webKouluttajavaihdon jälkeen kapteeni Järvinen tuo Yhdysvalloissa hankittua osaamista työtovereilleen Suomessa.

Kun Suomi hankki 90-luvun alkupuolella McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -koneita, joukko Ilmavoimien hävittäjäohjaajia sai koulutusta Yhdysvaltain merivoimilta. Sen aikana seitsemän heistä kävi laskussa myös lentotukialuksella kaksipaikkaisen Hornet-koneen takapenkkiläisenä.

Esimerkiksi Ilmavoimissa tuolloin työskenneelleet Puolustusvoimien nykyinen komentaja Jarmo Lindberg ja Onnettomuustutkintakeskuksen johtava ilmailututkija Ismo Aaltonen olivat kumpikin tarkkailijoina mukana viidellä tukialuslaskulla ja katapulttistartilla. Toisin kuin kapteeni Järvinen, he eivät itse ohjanneet konetta. T.T.

Uutinen päivittynyt 20. maaliskuuta kello 11.00: lisätty tieto 90-luvun tukialusoperaatioista.

Kapteeni Järvinen kertoo kouluttajavaihdostaan Yhdysvalloissa: Ilmavoimat