Lentomatkustamisen määrä on hiipunut alkuvuonna kotimaassa. Finavian lentoasemien matkustajamäärät Itä-Suomessa ovat alentuneet tammi-helmikuussa tuntuvasti edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Finavia ylläpitää Itä-Suomessa viittä lentoasemaa, joilla on säännöllistä matkustajaliikennettä. Tammi-helmikuussa 2013 Kuopion lentoasemalla on ollut 43 000 matkustajaa (-12,4%), Joensuussa matkustajamäärä oli 19 000 (-23,9%), Lappeenrannassa 6500 (-60%), Savonlinnassa 1300 (-8.2%) ja Varkaudessa 800 (-15,6%). ”Kotimaassa matkustajamäärät ovat lentoliikenteessä alentuneet viime vuodesta lähtien, ja tilanne jatkuu haastavana myös alkaneena vuonna”, sanoo Finavian lentoasemaverkostosta sekä myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Joni Sundelin. ”Monella lentoasemalla matkustajamäärät ovat tippuneet rajusti alkuvuoden aikana. Taustalla on monessa tapauksessa se, että reittejä on lakkautettu kysynnän vähäisyyden vuoksi. Finavialle tämä merkitsee lentoasemien operoijana sitä, että joudumme sopeutumaan nopeisiin vaihteluihin lentoasemillamme, mikä tekee vähäliikenteisten kenttien taloustilanteesta hyvin tukalan”, Sundelin sanoo. Itä-Suomessa sijaitsevilla Finavian lentoasemilla suuri osa liikenteestä on normaalia reittiliikennettä, jolle peruskysynnän luo liikematkustus. Myös vapaa-ajan matkustus tuo lisää matkustajia osalle lentoasemista. ”Kuopiossa säännöllisen reittiliikenteen rinnalla entistä tärkeämmässä roolissa on tilauslentoliikenne. Esimerkiksi huhti-toukokuussa Kuopiosta on yhteensä 23 lähtöä lähinnä etelän kohteisiin. Lappeenrannan ja Joensuun lentoasemille Venäjän merkitys korostunee entisestään tulevina vuosina”, toteaa aluejohtaja ja Kuopion lentoaseman päällikkö Raija Niskanen Finaviasta. Finavia tarjoaa lentoasemillaan palveluita lentoyhtiöille ja lentomatkustajille. Finavia kannustaa aktiivisesti lentoyhtiöitä avaamaan uusia reittejä lentoasemilleen muun muassa tarjoamalla kannusteita uusille reiteille. Kuopiosta säännöllistä reittiliikennettä lentävät tällä hetkellä Finnair ja Flybe, Joensuusta Finnair ja Flybe, Lappeenrannasta Ryanair ja Air Baltic sekä Savonlinnasta ja Varkaudesta Flybe. Liikenne- ja viestintäministeriön asettama lentoliikenteen strategiatyöryhmän mukaanarvioinnin perustaksi otetaan kolmen tunnin joukkoliikenneyhteys lentoasemaverkoston saavuttamiseksi. Maakunta-asemien ylläpito ja lennonvarmistuspalvelut rahoitetaan kaupallisten palveluiden tuotoilla eli Helsinki-Vantaan ja muiden kenttien välillä vallitsee ristisubventio.
|
|||